Σάββατο 8 Νοεμβρίου 2014

ΤΕΛΙΚΗ ΜΟΡΦΗ: Υπόμνημα Απόψεων & Προτάσεων προς Δήμο κ.α. φορείς για το Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο & τα αναγκαία έργα υποδομής, την Οδική Ασφάλεια & τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς στις κοινότητες της σχολικής μας περιοχής & της ευρύτερης περιφέρειας της Πάτρας


ΥΠΟΜΝΗΜΑ ΑΠΟΨΕΩΝ & ΠΡΟΤΑΣΕΩΝ ΠΡΟΣ ΔΗΜΟ ΠΑΤΡΩΝ

ΕΙΣΑΓΩΓΗ
Τα τελευταία χρόνια στη νοτιοδυτική πλευρά του Καλλικρατικού Δήμου Πατρέων (Βραχναίικα - Παραλία – Μεσσάτιδα) & τον Δήμο Δυτικής Αχαΐας έχουν προγραμματιστεί σημαντικά έργα για την ανάπτυξη της Αχαΐας και της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας, για τα οποία δεν έχει γίνει ουσιαστικός διάλογος των αρμόδιων φορέων με τις τοπικές κοινωνίες. Αν και τα έργα αυτά θα επηρεάσουν σημαντικά το περιβάλλον, την καθημερινότητα και το μέλλον των τοπικών κοινωνιών, δεν έχουν γίνει οι απαραίτητες διορθώσεις στο σχεδιασμό τους και ούτε έχουν δοθεί τα δικαίως απαιτούμενα αντισταθμιστικά – αναπτυξιακά οφέλη.
Οι κοινότητες της σχολικής μας περιοχής (Καμίνια, Τσουκαλαίικα, Θεριανό, Μοιραίικα) αποτελούν την Νοτιοδυτική Πύλη του Δήμου και λόγω παλαιότερων κακών συγκοινωνιακών & πολεοδομικών σχεδιασμών βιώνουν ήδη την επιβάρυνση του περιβάλλοντος, της οδικής ασφάλειας και της ποιότητας ζωής και μάλιστα δυσανάλογα περισσότερο σε σχέση με άλλες περιοχές.
Η σημαντικά μεγαλύτερη επιβάρυνση οφείλεται στη κατάτμηση και τον “στραγγαλισμό” του οικιστικού ιστού τους από 3 περιφερειακούς συγκοινωνιακούς άξονες (Παλαιά & Νέα Εθνική Οδός, Σιδηρόδρομος) που συγκλίνουν, μαζί με την οδό πρόσβασης της ΒΙ.ΠΕ., σε κόμβο που βρίσκεται στο κέντρο της περιοχής. Η κατάσταση επιβαρύνεται επιπλέον από την εγκατάλειψη των ελάχιστων, ανεπαρκών & πεπαλαιωμένων σχολικών, κοινόχρηστων, οδικών κ.α. υποδομών, η συντήρηση των οποίων γίνεται κυρίως σε εθελοντική βάση ή μετά από έντονες διαμαρτυρίες! Η πιο πρόσφατη διαμαρτυρία μας εκφράστηκε με σχετική επιστολή που έτυχε θετικής ανταπόκρισης από μέσα ενημέρωσης ενώ τα αιτήματά μας χαρακτηρίστηκαν ΔΙΚΑΙΑ από το γραφείο τύπου του νέου Δήμαρχου Πατρέων κ. Κ. Πελετίδη (αναρτήσεις 4,5).
Η διαχρονική επιβάρυνση, η εγκατάλειψη και η οδική ασφάλεια πρόκειται να επιδεινωθούν (και πάλι δυσανάλογα περισσότερο από τις άλλες περιοχές) από τον τρόπο υλοποίησης:
  • της Β1 φάσης της μελέτης για το«Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο (Γ.Π.Σ.) / Σχέδιο Χωρικής και Οικιστικής Οργάνωσης Ανοικτής Πόλης (Σ.Χ.Ο.Ο.Α.Π.) περιοχής Διοικητικών Ορίων Δήμου Βραχναιΐκων, Νομού Αχαΐας» (αναρτήσεις 1,2,7).
  • του σχεδιασμού και της επιλογής έργων υποδομής για το νέο ΕΣΠΑ - Σ.Ε.Σ. 2014-2020 από τον Δήμο Πατρέων σε συνεργασία με τη Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας (ανάρτηση 7).
  • της κατασκευής του νέου αυτοκινητόδρομου Πατρών - Πύργου, της επανεκκίνησης του Προαστιακού Πάτρας – Κ. Αχαϊάς και της μελέτης του ηλεκτροκίνητου υπεραστικού & εμπορευματικού Σιδηρόδρομου Πατρών – Πύργου.
Στο πλαίσιο του απολύτως απαραίτητου Δημόσιου Διαλόγου με τις Τοπικές Κοινότητες (ανάρτηση 6) στην ευρύτερη περιοχή, θέλουμε να εκφράσουμε τις απόψεις & τις προτάσεις μας για τα παραπάνω κρίσιμα θέματα που αφορούν συνολικά την βελτίωση της ποιότητας ζωής, της ασφάλειας και την βιώσιμη ανάπτυξη για τα παιδιά και τις οικογένειές μας:

ΓΕΝΙΚΟ ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΚΟ ΣΧΕΔΙΟ ΠΡΩΗΝ ΔΗΜΟΥ ΒΡΑΧΝΑΙΪΚΩΝ & ΑΝΑΓΚΑΙΑ ΕΡΓΑ ΥΠΟΔΟΜΗΣ
Οι προτάσεις μας προς τις Τοπικές Κοινότητες και κατ’ επέκταση τον Δήμο Πατρέων και την Επιτροπή Ποιότητας Ζωής είναι οι εξής:

1.Επέκταση οικισμών
Επέκταση των οικισμών στα Καμίνια, στα Τσουκαλαίικα, στο Θεριανό και στα Μοιραίικα για να ενισχυθεί η οικιστική & οικονομική ανάπτυξη. Θα πρέπει να ληφθούν υπ’ όψιν:
  • Η προστασία του φυσικού περιβάλλοντος των λόφων της περιοχής.
  • Η μη παρεμπόδιση της οικιστικής ανάπτυξης στα Τσουκαλαίικα και τα Καμίνια από τον νέο αυτοκινητόδρομο Α5 με την επέκταση των οικισμών και πίσω από την χάραξη της Νέας Εθνικής Οδού, με την επιλογή νοτιότερης χάραξης για τον αυτοκινητόδρομο καθώς και με άλλες επεμβάσεις που αφορούν την οδική ασφάλεια(αναλυτική περιγραφή των προτάσεων παρακάτω).
  • Η μη παρεμπόδιση της οικιστικής ανάπτυξης και της καθημερινής διαβίωσης από την νέα Ηλεκτροκίνητη Σιδηροδρομική Γραμμή και τον Προαστιακό με επιλογή βελτιωμένης χάραξης στα Τσουκαλαίικα και τα Καμίνια και με βύθιση ή ανύψωση της όπου είναι απαραίτητο (εικόνες 1 & 12,13,14 με κόκκινη γραμμή, αναλυτική περιγραφή στις προτάσεις για τον Νέο Υπεραστικό Σιδηρόδρομο).
  • Η δυνατότητα μετατροπής της παλαιάς χάραξης του σιδηρόδρομου σε Πεζόδρομο – Ποδηλατόδρομο που θα διατρέχει την ραχοκοκαλιά των οικισμών των Τσουκαλαιίκων και των Καμινίων. Το έργο αυτό θα παρέχει τεράστια οφέλη για την ποιότητα ζωής των κατοίκων, των παραθεριστών & των τουριστών αφού θα “συνδέει” το παραλιακό μέτωπο με τους λόφους & χώρους εκπαίδευσης, πολιτισμού, αρχαιολογικούς, τουρισμού, αναψυχής, αθλητισμού & θρησκευτικούς (εικόνες 2 & 12,13,14  με κίτρινη γραμμή). Θα ξεκινάει από το σημείο έναρξης της μετατόπισης της γραμμής στο τέλος των Βραχναιίκων και, διαμέσου των Τσουκαλαιίκων & των αρχαιολογικών χώρων (θέση Σκάγια) θα φθάνει μέχρι και τα Καμίνια. Θα μπορεί να προεκταθεί στα δύο άκρα του α) προς το παραλιακό μέτωπο των Βραχναιίκων και β) από τα Καμίνια προς τους λόφους στη Θέση Παναγίτσα στο Θεριανό, περνώντας δίπλα από το «Αθλητικό Κέντρο Βραχναιίκων» στα Καμίνια. Η μετατροπή της παλαιάς χάραξης σε πεζόδρομο – ποδηλατόδρομο μπορεί να γίνει με χρηματοδότηση από το Σ.Ε.Σ. (ΕΣΠΑ) 2014 - 2020 ή ανάλογο ευρωπαϊκό πρόγραμμα για αναπλάσεις περιοχών και την αειφόρο ανάπτυξη.
  • Οι ισχυρές τάσεις αύξησης, ειδικά στα Καμίνια, της οικιστικής ανάπτυξης και μάλιστα με μόνιμη, πλέον, κατοίκηση από παλαιούς παραθεριστές ή νέους κατοίκους από το Κέντρο. Πλέον οι μόνιμοι κάτοικοι στις κοινότητες της σχολικής μας περιοχής τείνουν να φτάσουν, αν δεν έχουν ήδη ξεπεράσει, τους 2000 συνολικά, ενώ το καλοκαίρι ο καθημερινή συγκέντρωση παραθεριστών – τουριστών – επισκεπτών προσθέτει κατ' ελάχιστον άλλα 1000 άτομα. Γι’ αυτό θα πρέπει να γίνουν οι απαραίτητες ρυθμίσεις και διορθώσεις στη μελέτη του Γενικού Πολεοδομικού Σχεδίου ώστε ναι μεν να βοηθάει την παραθεριστική και τουριστική ανάπτυξη αλλά να μην βάζει σε δεύτερη μοίρα ή ακόμα και σκοπίμως να ανακόπτει την σημαντική και διαρκή αύξηση της μόνιμης κατοικίας καθώς και να προβλέπει τις συνεπαγόμενες υποχρεώσεις της Πολιτείας σε σχολικές, κοινωφελείς, οδικές κ.α. υποδομές.
  • Η αποφυγή χωροθέτησης μεγάλων, περιβαλλοντικά επιβαρυντικών, εγκαταστάσεων παραγωγής, εγκαταστάσεων τελικής διάθεσης απορριμμάτων & αποβλήτων κ.α. πολύ κοντά ή και μέσα στους οικισμούς.

Εικόνα 1:Σύμπτυξη (παράλληλη χάραξη) Οδών και Ηλεκτρικού Σιδηρόδρομου
στη κεντρική και την πλευρική νησίδα

Εικόνα 2: Παράδειγμα μετατροπής παλαιάς χάραξης σιδηρόδρομου σε 
ποδηλατόδρομο στους Αγ. Αναργύρους (Η γραμμή έχει "βυθιστεί" ακριβώς κάτω 
από τον ποδηλατόδρομο)

2. Παιδεία - Πολιτισμός
- Νέο Δημοτικό Σχολείο & Κέντρο Περιβαλλοντικής Πληροφόρησης για την Βιοκλιματική Αρχιτεκτονική
Χωροθέτηση και κατασκευή του απαραίτητου, εδώ και πολλά χρόνια, Νέου Δημοτικού Σχολείου ως Πρότυπη σχολική μονάδα Βιοκλιματικής Αρχιτεκτονικής μηδενικού λειτουργικού κόστους. Το σχολείο αυτό θα εξυπηρετεί τις ανάγκες των διαρκώς αυξανόμενων μαθητών, που φοιτούν στο Δημοτικό και στο Ολοήμερο, από τα Καμίνια, τα Τσουκαλαίικα, το Θεριανό και τα Μοιραίικα (αναρτήσεις 7,8,9,10). Στο υπάρχον Δημοτικό σχολείο, τα μισά κτήρια πλησιάζουν "αισίως" τα 65 έτη "ζωής" ενώ τα άλλα μισά είναι επί σειρά ετών λυόμενες αίθουσες και οι υπόλοιπες υποδομές είναι ανεπαρκείς ή ανύπαρκτες (τουαλέτες, προαύλιο, γυμναστήριο κ.α.)! Ενδεικτική της κατάστασης είναι η πολύχρονη προσπάθεια κατασκευής 3 επιπλέον (από τα μόνο 2 υπάρχοντα!) W.C. στο Δημοτικό.
Παράλληλα, το σχολείο θα λειτουργεί και ως Κέντρο Περιβαλλοντικής Πληροφόρησης για την Βιοκλιματική Αρχιτεκτονική για εκπαίδευση κι άλλων σχολείων, με βασικό "έκθεμα" το ίδιο το κτήριο του Δημοτικού Σχολείου του οποίου ο σχεδιασμός αλλά και η χρήση του από τους μαθητές ακολουθεί τις αρχές της Βιοκλιματικής Αρχιτεκτονικής & Διαβίωσης (αναρτήσεις 12,13,14). Επιπλέον, θα παρέχονται πληροφορίες για το φυσικό περιβάλλον της περιοχής.
Με απόφαση της Γενικής Συνέλευσης, θα συνεχιστούν, από τον Σύλλογο και τις Τοπικές Κοινότητες, οι διαδικασίες εξεύρεσης κατάλληλου χώρου για το Νέο Δημοτικό Σχολείο, έτσι ώστε να κατατεθεί σχετική πρόταση για το Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο και την χρηματοδότηση. Ενδιαφέρουσα επιλογή θα είναι η χρήση τμήματος των εκτάσεων που θα «απελευθερωθούν» από την μετατόπιση της Νέας Εθνικής Οδού στα Καμίνια (βλέπε στις εικόνες 12,13,14 την γαλάζια και την πράσινη διαγραμμισμένη περιοχή).

- Νηπιαγωγεία Καμινίων και Τσουκαλαιίκων
Ενεργειακή αναβάθμιση & Ανακατασκευή, με στοιχεία βιοκλιματικής αρχιτεκτονικής(ανάρτηση 11), του κτιρίου του υφιστάμενου Νηπιαγωγείου Τσουκαλαιίκων καθώς και, μετά τη κατασκευή του Νέου Δημοτικού Σχολείου, του κεντρικού κτηρίου του υφιστάμενου Δημοτικού για να μεταστεγαστεί το Νηπιαγωγείο Καμινίων.

- Ανοικτοί Χώροι Θερινών Πολιτιστικών Εκδηλώσεων
Χωροθέτηση και διαμόρφωση Ανοικτών Χώρων Θερινών Πολιτιστικών Εκδηλώσεων εντός των σχολικών προαυλίων, χωρίς να επηρεάζεται η σχολική λειτουργία, του Νέου Δημοτικού Σχολείου (για μουσικές & θεατρικές παραστάσεις) & του Νηπιαγωγείου Τσουκαλαιίκων (για θερινό σινεμά) (εικόνες 6,7).Οι χώροι αυτοί θα καλύπτουν τις ανάγκες της ευρύτερης περιοχής της Πάτρας, με την μετακίνηση των θεατών να γίνεται κυρίως μέσω των σιδηροδρομικών στάσεων που πρέπει να κατασκευαστούν σε Καμίνια & Τσουκαλαίικα.
Η χρηματοδότηση των έργων αυτών μπορεί να γίνει από το Σ.Ε.Σ. (ΕΣΠΑ) 2014 - 2020 ή ανάλογο ευρωπαϊκό πρόγραμμα για την αειφόρο ανάπτυξη (ανάρτηση 7).
Εικόνα 3: Νηπιαγωγείο Τσουκαλαιίκων - Δημοτικό Σχολείο - Νηπιαγωγείο Καμινίων,
 υπάρχουσα κατάσταση
Εικόνα 4: Πρότυπη Σχολική Μονάδα Βιοκλιματικής Αρχιτεκτονικής
Εικόνα 5: Παράδειγμα Νηπιαγωγείου Βιοκλιματικής κατασκευής, με χαμηλό 
ενεργειακό κόστος & Προαύλιο Νηπιαγωγείου βάσει νέων προδιαγραφών
Εικόνα 6: Παράδειγμα μεγάλου προαυλίου χώρου Δημοτικού Σχολείου, κατάλληλου
 για πολιτιστικές εκδηλώσεις
Εικόνα 7: Διαμόρφωση, με ήπιες επεμβάσεις, του προαυλίου του Νηπιαγωγείου
 Τσουκαλαιίκων σε Θερινό Σινεμά

Εικόνα 8: Παιδική "Χαρά" & Κτήριο παλαιού σταθμού στα Καμίνια (ομοίως και στα Τσουκαλαίικα) σε θλιβερή κατάσταση
Εικόνα 9: Παιδική Χαρά κατασκευασμένη βάσει προδιαγραφών του Υπ. Εσωτερικών
Εικόνα 10: Το εδώ και χρόνια ημιτελές "Αθλητικό Κέντρο Δήμου ΒραχναιΙκων"

3. Παιδικές χαρές - Χώροι άθλησης

- Παιδικές Χαρές
Ο Δήμος θα πρέπει να φροντίσει σύντομα να υπάρχει τουλάχιστον 1 πιστοποιημένη και ασφαλής Παιδική Χαρά - χώρος αναψυχής σε κάθε Τοπική Κοινότητα της απομονωμένης περιφέρειας του Δήμου (αναρτήσεις 15, 16, 17, 18, 19). Στα Καμίνια και στα Τσουκαλαίικα πρέπει να παραχωρηθούν από τον ΟΣΕ στο Δήμο και να ανακατασκευαστούν οι παλαιοί Σιδηροδρομικοί Σταθμοί (για κοινοτικές χρήσεις π.χ. Κοινοτικό Ιατρείο, Πολιτιστικό Σύλλογο κ.α. (ανάρτηση 20)) και ο περιβάλλον χώρος, εντός του οποίου βρίσκονται οι παιδικές χαρές.

- Χώροι Άθλησης
Με την, εδώ και καιρό, απαραίτητη ανακατασκευή: του ημιτελούς «Αθλητικού Κέντρου Δήμου Βραχναιίκων» στα Καμίνια, του ποδοσφαιρικού γηπέδου στα Βραχναίικα, τη διαμόρφωση χώρων άθλησης σε τμήμα της έκτασης 600 στρ. του πρώην ΟΕΚ αλλά και με την επέκταση του Προαστιακού προς Καμίνια και Κ. Αχαϊά θα μπορεί σύντομα να καλύπτεται τμήμα των αναγκών μαζικής άθλησης της ευρύτερης περιοχής της Πάτρας. Προσφάτως η Δημοτική Αρχή ανακοίνωσε ότι θα καλύψει τις ανάγκες μαζικής άθλησης με την συντήρηση, την ανακατασκευή αλλά και την κατασκευή νέων γηπέδων & χώρων άθλησης (ανάρτηση 21).

Συμπεράσματα
Οι προαναφερθείσες προτάσεις μπορούν να συνθέσουν, μαζί και με άλλες προτάσεις από φορείς των Βραχναιίκων & του Μονοδενδρίου, ένα Ολοκληρωμένο Πρόγραμμα Ανάπλασης και Ανάπτυξης για να μετατραπεί η παραμελημένη περιοχή μας σε πρότυπο περιβαλλοντικής & οικιστικής ανάπτυξης για όλη την Πάτρα καθώς επίσης και σε πόλο έλξης παραθεριστών, επισκεπτών (τουριστών, θεατών & αθλουμένων) & νέων κατοίκων. Το πρόγραμμα αυτό θα συμβάλει:
  • στην μερική αντιστάθμιση της περιβαλλοντικής, οικιστικής & κοινωνικής υποβάθμισης από τα σχεδιαζόμενα έργα στην ευρύτερη περιοχή της Νοτιοδυτικής Περιφέρειας της Πάτρας.
  • στην ενίσχυση του πολιτιστικού, κοινωνικού & περιβαλλοντικού ρόλου του Σχολείου.
  • στην ισόρροπη κοινωνική, οικιστική & οικονομική ανάπτυξη μεταξύ του Κέντρου και της υποβαθμισμένης Περιφέρειας.
  • στον μη εξαναγκασμό των οικονομικά ασθενέστερων οικογενειών σε “αστυφιλία” λόγω του οικονομικού βάρους της πρόσβασης σε απομακρυσμένες κοινωφελείς υποδομές & διευκολύνσεις.
  • στην περαιτέρω αξιοποίηση του ήδη υψηλού επιπέδου ξενοδοχειακού δυναμικού δεδομένου ότι μόνο στα Καμίνια & τα Τσουκαλαίικα είναι της τάξης των 275 κλινών, από τις 295 συνολικά του πρώην Δ. Βραχναιίκων.
  • στην αναγκαία αύξηση των επιβατών της επέκταση του Προαστιακού (που χαρακτηρίστηκε "άγονη γραμμή") προς τις αραιοκατοικημένες περιοχές στη δυτική Αχαΐα.

ΒΕΛΤΙΩΣΗ ΟΔΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ & ΜΕΣΩΝ ΜΑΖΙΚΗΣ ΜΕΤΑΦΟΡΑΣ ΣΤΙΣ ΚΟΙΝΟΤΗΤΕΣ ΤΗΣ ΣΧΟΛΙΚΗ ΜΑΣ ΠΕΡΙΟΧΗΣ &
ΤΗΣ ΕΥΡΥΤΕΡΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ ΤΗΣ ΠΑΤΡΑΣ
Η ανάπτυξη των κοινοτήτων, από Ροΐτικα μέχρι Καμίνια σε μία στενή λωρίδα γης, παράλληλα και ανάμεσα στη Παλαιά & τη Νέα Εθνική Οδό (Π.Ε.Ο. & Ν.Ε.Ο.) και τη σιδηρ. γραμμή Πατρών – Πύργου έχει ως αποτέλεσμα τη μεγάλη συγκοινωνιακή & περιβαλλοντική επιβάρυνση και συχνότητα ατυχημάτων μέσα στον οικιστικό ιστό και δίπλα από κατοικίες, σχολεία και παιδικές χαρές.
Το πλέον, δυσανάλογα περισσότερο, επιβαρυμένο τμήμα είναι αυτό της σχολικής μας περιοχής (Καμίνια, Τσουκαλαίικα,Θεριανό, Μοιραίικα) στο κέντρο της οποίας συγκλίνουν οι τρεις συγκοινωνιακοί άξονες και η οδός πρόσβασης στη ΒΙ.ΠΕ. Πατρών (αναρτήσεις 22, 23, 24, 25, 26.).
Οι απόψεις και τις προτάσεις μας για βελτίωση της οδικής ασφάλειας και των μέσων μαζικής μεταφοράς στην ευρύτερη περιοχή, δεδομένου του υπαρκτού κίνδυνου επιδείνωσης της κατάστασης από τον τρόπο υλοποίησης των νέων συγκοινωνιακών έργων, είναι οι εξής:

1. ΟΔΙΚΗ ΑΣΦΑΛΕΙΑ: Προβληματισμοί & Προτάσεις λύσεων
- Αυτοκινητόδρομος Α5 (συνέχεια Ολυμπίας Οδού προς Πύργο)
Ο νέος «κλειστός» Αυτοκινητόδρομος Α5, αν και είναι απολύτως αναγκαίος, προκαλεί έντονο προβληματισμό γιατί στη περιοχή μας θα κατασκευαστεί πάνω στη υπάρχουσα χάραξη της Νέας Εθνικής Οδού, με ένα μόνο κόμβο από Περιμετρική μέχρι την Κ. Αχαϊά, αυτόν της ΒΙ.ΠΕ. μεταξύ Καμινίων, Τσουκαλαιίκων και Θεριανού (αναρτήσεις 27,28,29,30,31,32,33,34.). Επιπλέον, παρά τα αντιθέτως ανακοινωθέντα, είναι σχεδόν απίθανη η αποφυγή εφαρμογής αναλογικών διοδίων αφού έχει αποφασιστεί η καθολική εφαρμογή τους (αναρτήσεις 35, 36, 37, 38, 39.)
Η αδυναμία άμεσης πρόσβασης πολλών γειτονικών οικισμών (Μονοδένδρι, Βραχναίικα, Αλισσός και εν μέρει η Κ. Αχαϊά λόγω της απομακρυσμένης θέσης του κόμβου) και τα απαγορευτικά, στις σημερινές δύσκολες οικονομικές συνθήκες, διόδια θα οδηγήσουν όλη τη τοπική, τη προαστιακή και σημαντικό μέρος της υπεραστικής κίνησης (π.χ. προς Βάρδα) στη Παλαιά Εθνική Οδό. Κατά συνέπεια θα αυξηθούν κατακόρυφα οι πιθανότητες ατυχημάτων καθώς και η περιβαλλοντική, συγκοινωνιακή & οικονομική επιβάρυνση μέσα στον οικιστικό ιστό όχι μόνο της περιοχής μας αλλά και ολόκληρης της Πάτρας.
Ειδικότερα στη σχολική μας περιοχή, η κεντρική θέση του ενός και μοναδικού κόμβου στη ΒΙ.ΠΕ., αυξάνει δραματικά την πιθανότητα "πληρωμής υψηλού φόρου αίματος", κυρίως από τα παιδιά μας! Κι αυτό γιατί ο κόμβος αυτός θα αποτελεί το μοναδικό σημείο άμεσης εισόδου ενός υπερβολικά μεγάλου αριθμού βαρέων & Ι.Χ. οχημάτων στη Παλαιά Εθνική Οδό, που περνάει μπροστά από σχολεία, παιδικές χαρές και κατοικίες στα Καμίνια, τα Τσουκαλαίικα και τα Βραχναίικα!
Προτεινόμενη Λύση
Η Νότια Χάραξη του Αυτοκινητόδρομου Α5 (προς ΒΙ.ΠΕ.) είναι η βέλτιστη γιατί δεν επιβαρύνει τους οικισμούς της περιοχής. Η χάραξη αυτή μπορεί να ξεκινάει από τον κόμβο Μιντιλογλίου, ή έστω από το τέλος των Βραχναιίκων (για να διαμορφωθεί κόμβος πρόσβασης και στα Βραχναίικα) και θα παρακάμπτει οπωσδήποτε το στενότερο και πιο επικίνδυνο τμήμα Τσουκαλαιίκων – Καμινίων. Επιπλέον θα πρέπει να ανακατασκευαστεί η Ν.Ε.Ο. Πατρών Πύργου, μαζί με τις παράπλευρες οδούς, μέχρι και την διασταύρωση προς εθνικό στάδιο Κ. Αχαϊάς (15ο χλμ.) ως Λεωφόρος εισόδου - προέκταση της Μεγάλης Περιμετρικής Ε55 του Μητροπολιτικού Δήμου Πατρεών και των Προαστιακών - Αναπτυξιακών του κέντρων. Θα αξιοποιούνται οι μέχρι τώρα απαλλοτριωθείσες εκτάσεις του αυτοκινητόδρομου, με βύθιση ή ανύψωση όπου είναι απαραίτητο για να μην “κοπούν” στα δύο οι οικισμοί και πάντα χωρίς οποιασδήποτε μορφής διόδια (τουλάχιστον από Ρίο έως Κ. Αχαϊά).
Τέλος, η Λεωφόρος αυτή θα περιλαμβάνει κι άλλους κόμβους α)προς Βραχναίικα, β) προς Καμίνια – Τσουκαλαίικα – Θεριανό – ΒΙ.ΠΕ., και γ) προς Αλισσό – Κ. Αχαϊά.
Οι πόροι για την κατασκευή των τροποποιήσεων θα προέλθουν από το ποσό των 18,000,000€ που προβλέπει η προκήρυξη του νέου αυτοκινητόδρομου για "υλοποίηση νέων συνδέσεων". Επιπλέον πόροι θα εξοικονομηθούν από την μη κατασκευή παράπλευρου δικτύου στη νότια χάραξη και την μη κατασκευή των μετωπικών σταθμών διοδίων στα Καμίνια.
- Παλαιά Εθνική Οδός Πατρών – Πύργου & Οδός πρόσβασης από Π.Ε.Ο. & Ν.Ε.Ο. προς ΒΙ.ΠΕ. Πατρών
Επισκευή και Αναβάθμιση οδοστρώματος, πεζοδρομίων, σημάνσεων, φωτισμού και τοποθέτηση φαναριών σε κρίσιμες διασταυρώσεις. Ενδεικτική της κατάστασης είναι η κατάργηση κατεστραμμένων, από ατυχήματα, φωτιστικών του ήδη ελλιπούς δημοτικού φωτισμού της Παλαιάς Εθνικής στα Καμίνια, διαμορφώνοντας έτσι συνθήκες για ακόμη περισσότερα ατυχήματα!!!
Οι πόροι για την κατασκευή των επεμβάσεων μπορούν να προέλθουν α) για την Παλαιά Εθνική από το πρόγραμμα τεχνικών έργων της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας και β) για την οδό πρόσβασης της ΒΙ.ΠΕ. από το ποσό των 18,000,000€ που προβλέπει η προκήρυξη του νέου αυτοκινητόδρομου για "υλοποίηση νέων συνδέσεων".
- Κυκλοφοριακή Παιδεία
Προτείνουμε την εκπαίδευση, σε τακτική βάση, όλων των μαθητών των Δημοτικών Σχολείων Παραλίας, Ροϊτίκων, Βραχναιίκων & Καμινίων στο Πάρκο Κυκλοφοριακής Αγωγής "Πάνος Μυλωνάς" του Δήμου Πατρέων το οποίο πρέπει πρώτα να ενισχυθεί και να αναβαθμιστεί.
Εικόνα 11: Πάρκο Κυκλοφοριακής Αγωγής Δήμου Πατρέων, όπως πρέπει να είναι!
Εικόνα 12: ΧΑΡΤΗΣ ΣΥΝΟΛΙΚΩΝ ΕΠΕΜΒΑΣΕΩΝ ΣΤΟΥΣ ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΙΑΚΟΥΣ 
ΑΞΟΝΕΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΟΧΗΣ
Εικόνα 13. ΧΑΡΤΗΣ ΕΠΕΜΒΑΣΕΩΝ ΣΤΟΥΣ ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΙΑΚΟΥΣ ΑΞΟΝΕΣ ΣΤΑ ΤΣΟΥΚΑΛΑΙΙΚΑ ΚΑΙ ΤΑ ΒΡΑΧΝΑΙΙΚΑ
Εικόνα 14. ΧΑΡΤΗΣ ΕΠΕΜΒΑΣΕΩΝ ΣΤΟΥΣ ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΙΑΚΟΥΣ ΑΞΟΝΕΣ ΣΤΑ ΤΣΟΥΚΑΛΑΙΙΚΑ ΚΑΙ ΤΑ ΚΑΜΙΝΙΑ

2. ΑΣΤΙΚΕΣ ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΙΕΣ & ΠΡΟΑΣΤΙΑΚΟΣ
- Δημιουργία ενός μόνιμου Ενιαίου Μητροπολιτικού Συστήματος Συγκοινωνιών (Προαστιακός - Αστικό & Υπεραστικό ΚΤΕΛ) για τη Πάτρα και τους γειτονικούς Δήμους. Στο πλαίσιο αυτού του συστήματος θα λειτουργούν Ενδοδημοτικές & Διαδημοτικές λεωφορειακές γραμμές ανταπόκρισης κυκλικής διαδρομής, με κοινά εισιτήρια και κάρτες, για “τροφοδότηση” του Προαστιακού π.χ. από τις αραιοκατοικημένες περιοχές της δυτικής Αχαΐας. Με το σύστημα αυτό θα επιτευχθεί: 
  • υψηλή πληρότητα δρομολογίων (Προαστιακού & Λεωφορείων).
  • μείωση χρήσης των Ι.Χ. αυτοκινήτων. Ειδικά στη Παλαιά Εθνική, το σύστημα αυτό θα περιορίσει την προβλεπόμενη κυκλοφοριακή συμφόρηση λόγω των ανεπαρκών χώρων στάθμευσης και των αυξημένων μετακινήσεων προς τις σιδηροδρομικές στάσεις.
  • σημαντική βελτίωση της οδικής ασφάλειας (ειδικά στην περιοχή μας, μπροστά από σχολεία & παιδικές χαρές).
  • ένας οικονομικός εναλλακτικός τρόπος για μετακίνηση από και προς τη Πάτρα, λόγω των κοινών εισιτηρίων & καρτών καθώς και της εξοικονόμησης του κόστους καυσίμων και πιθανών αναλογικών διοδίων του αυτοκινητόδρομου.
  • σε συνεργασία με τα ταξί, η ολοκληρωμένη κάλυψη των σχολικών μεταφορών και των καθημερινών μετακινήσεων των κατοίκων της απομονωμένης περιφέρειας, οικονομικά και αξιόπιστα!
- Δημιουργία σιδηροδρομικής στάσης και στα Καμίνια. Η μη δημιουργία της ισοδυναμεί με συγκοινωνιακό και αναπτυξιακό κενό 'πλάτους' 5km, ίσο με το 1/4 του συνολικού μήκους της γραμμής (20Km!), όταν η μέση απόσταση μεταξύ στάσεων είναι μικρότερη ή ίση με 2,5Km. Αυτό το κενό των 5Km ταυτίζεται κατά προσέγγιση με το πλάτος της Σχολικής μας Περιοχής, εντός της οποίας θα επιδεινωθεί η ήδη επιβαρυμένη οδική ασφάλεια επί της Παλαιάς Εθνικής Οδού, λόγω των περισσότερων αυτοκινήτων που θα κινούνται για την μετάβαση στις στάσεις Τσουκαλαιίκων & Αλισσού. Επιπλέον, η όποια δημόσια συγκοινωνία υπάρχει είναι ιδιαίτερα ελλιπής & ακριβή. Κατά συνέπεια θα υποβαθμιστεί, εκτός από τα Καμίνια, και η Σχολική μας Περιοχή καθώς επίσης και το όλο εγχείρημα της επέκτασης του Προαστιακού. Εξάλλου, ένα Αναπτυξιακό Συγκοινωνιακό έργο "άγονης γραμμής" (ανάρτηση 41.) φτιάχνεται όχι μόνο για να εξυπηρετεί τις ήδη ανεπτυγμένες περιοχές του "Κέντρου" αλλά πρωτίστως για να προσφέρει κίνητρα οικιστικής ανάπτυξης στις "άγονες" & παραμελημένες περιοχές της περιφέρειας που υποφέρουν από μεγάλη κυκλοφοριακή επιβάρυνση.

Εικόνα 15: Προαστιακός Πάτρα - Αχαϊά το έτος 1888 μ.Χ.: Τότε, με λιγότερο πληθυσμό
 και πιο αργά τρένα, υπήρχαν στάσεις (αρά και επικοινωνία & ανάπτυξη) 
στο Μονοδένδρι και στα Καμίνια. Τώρα, το έτος 2014 μ.Χ. με πληθυσμό αυξανόμενο 
με τον μεγαλύτερο ρυθμό της περιοχής και ταχύτατα τρένα, έχουμε απομόνωση και υπανάπτυξη!
Εικόνα 16: Κατασκευή ηλεκτροκίνητης γραμμής κανονικού πλάτους, υπερυψωμένης
 & με περίφραξη σε όλο το μήκος. Σε διαβάσεις και κατοικημένες περιοχές, η γραμμή
 υπερυψώνεται πάνω σε ένα τσιμεντένιο τοίχο (ύψους μεγαλύτερου των 4 μέτρων), 
παρόμοιο με το, εδώ και 25 χρόνια κατεδαφισμένο, τοίχος του Βερολίνου!

3. ΥΠΕΡΑΣΤΙΚΟΣ & ΕΜΠΟΡΕΥΜΑΤΙΚΟΣ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΟΣ
Αν η μελέτη αναβάθμισης της παλαιάς μετρικής γραμμής Πατρών – Πύργου σε ηλεκτροκίνητη Υπεραστική / Εμπορευματική γραμμή κανονικού πλάτους που είναι σε εξέλιξη, προσθέσει απλά στην υπάρχουσα χάραξη περιφράξεις, ηλεκτροφόρα καλώδια και υψηλής συχνότητας και ταχύτητας δρομολόγια, οι Δ.Ε. Παραλίας & Βραχναιίκων θα «κοπούν» στη μέση και θα υποβαθμιστούν για μία ακόμη φορά (μετά από τους οδικούς άξονες) προς «χάριν» της ανάπτυξης του γενικότερου συνόλου. Γι' αυτό προτείνουμε τα εξής:
- Διεξαγωγή ουσιαστικής συζήτησης και εκτενούς ενημέρωσης από την ΕΡΓΟΣΕ προς τις τοπικές κοινωνίες των Δημοτικών Ενοτήτων Παραλίας, Βραχναιίκων, Δύμης για τις αρνητικές επιδράσεις και τις δυνατότητες βελτίωσης της μελέτης (αναρτήσεις 42, 43.).
- Όσον αφορά την χάραξη της γραμμής, θα πρέπει να εξεταστούν σοβαρά λύσεις όπως π.χ. της μικρής μετατόπισης της γραμμής (και των στάσεων) και σύμπτυξης της με την χάραξη της Ν.Ε.Ο. Πατρών – Πύργου και των παράπλευρων οδών συνολικά, στο στενότερο και πιο επικίνδυνο τμήμα από το τέλος των Βραχναιίκων μέχρι και τα Καμίνια, αξιοποιώντας τις μέχρι τώρα απαλλοτριωθείσες εκτάσεις του αυτοκινητόδρομου (εικόνες 1& 12,13, με κόκκινη γραμμή). Σε συνδυασμό με την μετατόπιση, θα πρέπει να γίνει βύθιση ή ανύψωση της γραμμής σε διάφορα τμήματα, από Παραλία έως και Καμίνια, για να «απελευθερωθεί» η οικιστική ανάπτυξη & η καθημερινή διαβίωση από τους περιορισμούς της ζώνης διέλευσης της γραμμής. Τέτοιες λύσεις έχουν επιλεγεί και σε άλλες περιοχές με περιορισμένο πλάτος για την «προστασία» των παράκτιων οικισμών από την διέλευση του Ηλεκτρικού Σιδηρόδρομου και της Ολυμπίας Οδού (π.χ. Αγ. Βασίλειος, Ρίο κ.α.).
- Η παλαιά χάραξη της γραμμής θα μπορεί να μετατραπεί σε Πεζόδρομο – Ποδηλατόδρομο που θα διατρέχει την ραχοκοκκαλιά των οικισμών των Καμινίων & των Τσουκαλαιίκων με τεράστια οφέλη για την ποιότητα ζωής των κατοίκων, των παραθεριστών & των τουριστών (εικόνα 2, αναλυτική περιγραφή στις προτάσεις για την επέκταση οικισμών).
- Συνέχιση της χάραξης δύο γραμμών Κανονικού Πλάτους από τον Νέο Λιμένα Πατρών μέχρι την Κ.Αχαϊά. Θα διασφαλιστεί η τακτικότητα, η αξιοπιστία και η ασφάλεια των δρομολογίων του Προαστιακού γιατί θα αποφεύγονται οι συχνές και επικίνδυνες διασταυρώσεις των συρμών.

ΕΠΙΛΟΓΟΣ
Για όλα τα παραπάνω κρίσιμα θέματα, καλούμε τον Δήμο & όλες τις τοπικές κοινότητες, τους κατοίκους, τους εκπαιδευτικούς, τους συλλόγους γονέων & κηδεμόνων, τους αθλητικούς – πολιτιστικούς συλλόγους κ.α. τοπικούς φορείς της ευρύτερης περιοχής να διοργανώσουν από κοινού συναντήσεις για να γίνει ουσιαστικός διάλογος και κατάθεση προτάσεων.
Στους δύσκολους καιρούς που ζούμε, οι ελλείψεις οικονομικών και ανθρώπινων πόρων επιβάλουν την πιο προσεκτική και εστιασμένη κατανομή τους και γι' αυτό είναι απαραίτητο να “ακούγεται” η φωνή των τοπικών κοινωνιών και ευαίσθητων κοινωνικών ομάδων όπως είναι π.χ. οι σύλλογοι γονέων των δοκιμαζομένων οικογενειών της παραμελημένης περιφέρειας.
Όμως για να ακουστεί η φωνή των συνειδητοποιημένων γονέων και κατοίκων, πρέπει να είναι νηφάλια αλλά και δυνατή! Γι' αυτό δεν πρέπει να κάτσουν “καλά και ήσυχα παιδιά” (μεγαλώσαμε πια!) “γιατί είναι μάταιο να προσπαθούμε, τα έχουν “κανονίσει” οι Μεγάλοι” ή για να μην διαταραχθεί η δημόσια εικόνα και η ηρεμία κάποιων “πιο ίσων” συμπολιτών μας, γιατί έτσι θα συνεχίσει να βυθίζεται ο τόπος μας στο βούρκο της υποβάθμισης και της παρακμής!
Αντιθέτως, οφείλουν να συνεργαστούν και να συζητήσουν με όλους, όμως χωρίς συμβιβασμούς για την ασφάλεια και το μέλλον των παιδιών μας που αποτελούν την ελπίδα της δοκιμαζόμενης κοινωνίας μας!

Η ΓΕΝΙΚΗ ΣΥΝΕΛΕΥΣΗ ΤΟΥ ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΓΟΝΕΩΝ & ΚΗΔΕΜΟΝΩΝ
ΤΟΥ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ & ΤΟΥ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟΥ ΚΑΜΙΝΙΩΝ
(ΣΧΟΛΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ ΚΑΜΙΝΙΩΝ, ΤΣΟΥΚΑΛΑΙΙΚΩΝ, ΘΕΡΙΑΝΟΥ, ΜΟΙΡΑΙΙΚΩΝ)
ΚΑΜΙΝΙΑ, 29-10-2014

Σχετικές αναρτήσεις στο ΙΝΤΕΡΝΕΤ
ΓΕΝΙΚΟ ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΚΟ ΣΧΕΔΙΟ ΠΡΩΗΝ ΔΗΜΟΥ ΒΡΑΧΝΑΙΪΚΩΝ& ΑΝΑΓΚΑΙΑ ΕΡΓΑ ΥΠΟΔΟΜΗΣ
ΓΕΝ. ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΚΟ ΣΧΕΔΙΟ & ΕΛΛΕΙΨΕΙΣ ΣΕ ΣΧΟΛΙΚΕΣ ΥΠΟΔΟΜΕΣ
6. Συνεργασία τοπικών κοινοτήτων (Νέων Προέδρων , Διευθυντών Σχολικών Μονάδων, Συλλόγων, κ.α. φορέων) - http://goneis-dim-nip-kaminia.blogspot.com/2014/06/blog-post_26.html
13. Πάτρα: Ξεκίνησαν οι επισκέψεις μαθητών στο "Σπίτι του Νερού" - Άρθρο του thebest.gr -http://goneis-dim-nip-kaminia.blogspot.com/2014/11/thebestgr_6.html
ΠΑΙΔΙΚΕΣ ΧΑΡΕΣ – ΧΩΡΟΙ ΑΘΛΟΠΑΙΔΙΩΝ & ΑΝΑΨΥΧΗΣ
21. Δημοτικές εγκαταστάσεις αθλητισμού - ψυχαγωγίας & εγκατάλειψη... - http://goneis-dim-nip-kaminia.blogspot.com/2014/11/blog-post.html

ΒΕΛΤΙΩΣΗ ΟΔΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ & ΜΕΣΩΝ ΜΑΖΙΚΗΣ ΜΕΤΑΦΟΡΑΣ ΣΤΙΣ ΚΟΙΝΟΤΗΤΕΣ ΤΗΣ ΣΧΟΛΙΚΗ ΜΑΣ ΠΕΡΙΟΧΗΣ &ΤΗΣ ΕΥΡΥΤΕΡΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ ΤΗΣ ΠΑΤΡΑΣ
ΧΑΡΑΞΗ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΔΡΟΜΟΥ – ΔΙΟΔΙΑ
27. Δυτική Ελλάδα: Στις 27 Ιανουαρίου 2015 η δημοπράτηση για το Πάτρα-Πύργος, το 2018 σε λειτουργία - ΔΕΙΤΕ αναλυτικά ποιές εργασίες θα γίνουν - http://www.thebest.gr/news/in293081dex/viewStory/
39. Δυτική Ελλάδα: Έρχονται νέοι σταθμοί διοδίων και στους δυο οδικούς άξονες τους επόμενους μήνες Πόσο θα κοστίζει στην τσέπη μας η διέλευση από την Ολυμπία και την Ιόνια Οδό; - http://www.patrastimes.gr/arthro.php?id=75411
ΠΡΟΑΣΤΙΑΚΟΣ – ΕΝΙΑΙΟ ΔΙΚΤΥΟ ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΙΩΝ – ΥΠΕΡΑΣΤΙΚΟΣ / ΗΛΕΚΤΡΙΚΟΣ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΟΣ
41. Η ανάγκη δημιουργίας ενός μόνιμου Ενιαίου Μητροπολιτικού Συστήματος Συγκοινωνιών (Προαστιακός - Αστικό & Υπεραστικό ΚΤΕΛ) σε συνεργασία με τα ταξί, για την κάλυψη και των σχολικών μεταφορών - http://goneis-dim-nip-kaminia.blogspot.com/2014/10/blog-post_10.html
43. Μελέτες αναβάθμισης της γραμμής Πάτρα – Πύργος - http://www.pelop.gr/?page=article&srv=9&DocID=206329

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου