Σάββατο 18 Οκτωβρίου 2014

Η ανάγκη παραχώρησης & ανακατασκευής των παλαιών (από το 1888 μ.Χ.) σιδηροδρομικών σταθμών Καμινίων & Τσουκαλαιίκων

Παλαιός Σιδηροδρομικός Σταθμός Αγ. Διονυσίου Πάτρας
Παλαιός Σιδηροδρομικός Σταθμός Καμινίων 
ΣΧΟΛΙΟ

Με αφορμή το άρθρο "Πάτρα: Ρημάζει αναξιοποίητος ο πρώτος σιδηροδρομικός σταθμός της πόλης  - Άρθρο του patrastimes.gr" θέλουμε να τονίσουμε την ανάγκη παραχώρησης των κτηρίων των παλαιών σιδηροδρομικών σταθμών Καμινίων & Τσουκαλαιίκων στο Δήμο Πατρέων και κατ' επέκταση στις Τοπικές Κοινότητες. Σύμφωνα με το άρθρο " στην προσπάθεια να αξιοποιηθούν οι σταθμοί του δικτύου έχουν χωριστεί σε τρεις βασικές κατηγορίες:
  • Σταθμοί υψηλής εμπορευσιμότητας: στην περίπτωση αυτή γίνονται διαγωνισμοί για τη μίσθωση των κτιρίων και υπολογίζεται ότι μέχρι τώρα έχουν νοικιαστεί περίπου τριακόσιοι σταθμοί, με ρυθμό 80 νέων ενοικιοστασίων τον χρόνο.
  • Σταθμοί χωρίς εμπορευσιμότητα: οι σταθμοί αυτοί ύστερα από συμφωνία αναμένεται να παραχωρηθούν έναντι τιμήματος στις τοπικές αρχές που το επιθυμούν. Στην κατηγορία αυτή ανήκει και ο σταθμός της Μεγαλόπολης, ο οποίος αναμένεται να αξιοποιηθεί από τον δήμο.
  • Σταθμοί ιδιαίτερης ιστορικής αξίας: για τους σταθμούς αυτούς γίνεται προσπάθεια ώστε να ενταχθούν σε ευρωπαϊκά προγράμματα για την ανάδειξή τους. Στο πλαίσιο αυτό και σε συνεργασία με τον Δήμο Αθηναίων έχει ήδη ενταχθεί για αποκατάσταση και αξιοποίηση ο ιστορικός σταθμός Πελοποννήσου, ενώ έχει ξεκινήσει η διαδικασία ένταξης και των παλαιών ξύλινων σταθμών της Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης σε συνεργασία με την περιφέρεια."

Όπως μπορούμε να δούμε στη παρακάτω ανακοίνωση του 1888 μ.Χ. (!) από την εταιρεία Σ.Π.Α.Π. (σιδ. εταιρεία που πολύ αργότερα ενσωματώθηκε στον ΟΣΕ) από τότε (πριν από 126 χρόνια!) υπήρχαν οι στάσεις και κατά πάσα πιθανότητα και τα κτήρια των σταθμών στα Καμίνια και τα Τσουκαλαίικα. 
Επίσης βλέποντας και την σημερινή εικόνα της πολύχρονης φθοράς & εγκατάλειψης των κτηρίων καταλαβαίνουμε ότι δεν έχουν πλέον καμία εμπορική αξία και χρησιμότητα αφού, ακόμη και όταν ξεκινήσουν πάλι (όπως το 1888 μ.Χ.!) τα Προαστιακά δρομολόγια προς Αχαϊά, δεν θα χρειάζονται καθόλου για σιδηροδρομική ή άλλη εμπορική λειτουργία.

Στο τότε νέο τμήμα Πατρών - Αχαϊάς (Προαστιακός στις 15 Δεκεμβρίου του 1888 μ.Χ.) υπήρχαν οι στάσεις και κατά πάσα πιθανότητα και τα κτήρια των σταθμών στα Καμίνια και τα Τσουκαλαίικα
Ως συνέπεια των παραπάνω, οι σταθμοί αυτοί εντάσσονται σίγουρα στη δεύτερη κατηγορία ¨Σταθμοί χωρίς εμπορευσιμότητα" άρα αντί μικρού - συμβολικού - τιμήματος (λόγω της εμφανέστατης απαξίωσης και δομικής φθοράς) μπορούν να παραχωρηθούν για πάντα (κι όχι με ενοίκιο) στις τοπικές αρχές για κοινοτικές χρήσεις π.χ. κοινοτικό Ιατρείο, πολιτιστικός σύλλογος, στέκι νεότητας κ.α.
Επιπλέον, λόγω της πολύ μεγάλης παλαιότητας, πιθανόν να είναι δυνατή η ένταξη τους και στη τρίτη κατηγορία "Σταθμοί ιδιαίτερης ιστορικής αξίας" και το απαιτούμενα κονδύλια για την ανάδειξή τους να αντληθούν από ευρωπαϊκά προγράμματα.

Πάντως, ανεξάρτητα του τρόπου χρηματοδότησης, επειδή τα κτήρια αυτά βρίσκονται στο περιβάλλοντα χώρο των παρακείμενων παιδικών χαρών και λόγω της παρούσας κατάστασής τους αποτελούν "αισθητικό και υγειονομικό ρύπο" επιβάλλεται να γίνει άμεσα η παραχώρησή τους και η ανακατασκευή τους μαζί με τις απαιτούμενες από τον Νόμο εργασίες αναβάθμισης των παιδικών χαρών. 

Το πλήρες άρθρο του patrastimes.gr

Πάτρα: Ρημάζει αναξιοποίητος ο πρώτος σιδηροδρομικός σταθμός της πόλης - Άρθρο του patrastimes.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου