Τετάρτη 8 Οκτωβρίου 2014

Υπόμνημα προς Δήμο κ.α. (μέρος β'): ΒΕΛΤΙΩΣΗ ΟΔΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ & ΜΕΣΩΝ ΜΑΖΙΚΗΣ ΜΕΤΑΦΟΡΑΣ ΣΤΙΣ ΚΟΙΝΟΤΗΤΕΣ ΤΗΣ ΣΧΟΛΙΚΗ ΜΑΣ ΠΕΡΙΟΧΗΣ & ΤΗΣ ΕΥΡΥΤΕΡΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ ΤΗΣ ΠΑΤΡΑΣ - ΑΝΑΝΕΩΣΗ 23/10/2014


ΒΕΛΤΙΩΣΗ ΟΔΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ & ΜΕΣΩΝ ΜΑΖΙΚΗΣ ΜΕΤΑΦΟΡΑΣ ΣΤΙΣ ΚΟΙΝΟΤΗΤΕΣ ΤΗΣ ΣΧΟΛΙΚΗ ΜΑΣ ΠΕΡΙΟΧΗΣ &
ΤΗΣ ΕΥΡΥΤΕΡΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ ΤΗΣ ΠΑΤΡΑΣ

Τα τραγικά ατυχήματα σε κλειστούς αυτοκινητόδρομους της πρόσφατης επικαιρότητας και τα δυσάρεστα στατιστικά στοιχεία που ανακοίνωσε η Τροχαία, μας οδηγούν εύκολα στα εξής συμπεράσματα:
  • Η αυξημένη ποιότητα και ασφάλεια που προσφέρουν τα συγκοινωνιακά δίκτυα (αυτοκινητόδρομοι, σιδηρόδρομος) είναι απολύτως απαραίτητη αλλά δεν αποτελεί πανάκεια.
  • Στο οποιασδήποτε ποιότητας συγκοινωνιακό δίκτυο καθοριστικό ρόλο παίζει ο ανθρώπινος παράγοντας. Γι' αυτό κατά τον σχεδιασμό, την κατασκευή και την συντήρηση των δικτύων αυτών πρέπει να εξαντλείται κάθε δυνατή πρόβλεψη για την αντιμετώπιση του παράγοντα αυτού. Είναι αυτονόητο ότι από το στάδιο του σχεδιασμού θα πρέπει να γίνεται ουσιαστική συζήτηση και ενημέρωση των τοπικών κοινωνιών μέσα από τις οποίες θα διέρχονται τα συγκοινωνιακά δίκτυα για να αποτυπωθούν οι πραγματικές ανάγκες και τα προβλήματά τους.
  • Η ολοκληρωμένη και διαχρονική αντιμετώπιση του ανθρώπινου παράγοντα πρώτα από όλα είναι ζήτημα Κυκλοφοριακής Παιδείας.
Οι Δημοτικές & Τοπικές Κοινότητες της ευρύτερης περιοχής (Παραλία - Μονοδένδρι - Βραχναίικα - Τσουκαλαίικα - Καμίνια - Αλισσός - Κ. Αχαϊά) έχουν αναπτυχθεί σε μία σχετικά στενή λωρίδα γης, παράλληλα και ανάμεσα στη Παλαιά & τη Νέα Εθνική Οδό (Π.Ε.Ο. & Ν.Ε.Ο.) και τη σιδηροδρομική γραμμή Πατρών – Πύργου. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα τη μεγάλη συγκοινωνιακή & περιβαλλοντική φόρτιση και συχνότητα ατυχημάτων μέσα στον οικιστικό ιστό και δίπλα από σχολικές μονάδες και παιδικές χαρές. 
Το πλέον, δυσανάλογα περισσότερο, επιβαρυμένο τμήμα είναι αυτό της σχολικής μας περιοχής (Καμίνια -Τσουκαλαίικα - Θεριανό - Μοιραίικα) στο κέντρο της οποίας υπάρχει ο περιφερειακής εμβέλειας κόμβος και στον οποίο συγκλίνουν οι τρεις συγκοινωνιακοί άξονες και η οδός πρόσβασης στη ΒΙ.ΠΕ. Πατρών.

  Η δυσανάλογα μεγαλύτερη επιβάρυνση και επικινδυνότητα στη περιοχή μας πρόκειται να επιδεινωθεί λόγω του τρόπου υλοποίησης των σχεδιαζόμενων συγκοινωνιακών έργων. Αυτές οι δυσάρεστες εξελίξεις "γέννησαν" την ανάγκη να εκφράσουμε τις απόψεις και τις προτάσεις μας για βελτίωση της οδικής ασφάλειας και των μέσων μαζικής μεταφοράς στην ευρύτερη περιοχή.


1. ΟΔΙΚΗ ΑΣΦΑΛΕΙΑ: Προβληματισμοί & Προτάσεις λύσεων
  • Αυτοκινητόδρομος Α5 (συνέχεια Ολυμπίας Οδού προς Πύργο)
Η κατασκευή του νέου Αυτοκινητόδρομου Α5, αν και απολύτως αναγκαία, προκαλεί έντονο προβληματισμό γιατί προβλέπεται: 

  • Η κατασκευή των πρώτων 13 Km  πάνω στη χάραξη της Ν.Ε.Ο. Πατρών – Πύργου (Ε9) και του μοναδικού κόμβου της περιοχης προαστιακής ανάπτυξης της Πάτρας έως την Κ. Αχαϊά, στα Καμίνια (κόμβος ΒΙ.ΠΕ.).Έτσι περιορίζεται σημαντικά η πρόσβαση προς τη Πάτρα του Μονοδενδρίου, των Βραχναιίκων, των Τσουκαλαιίκων,  του Αλισσού και σε μεγάλο βαθμό της Κ. Αχαϊάς, εξαιτίας της απομακρυσμένης θέσης του κόμβου Κ. Αχαϊάς
    !  

  • Η κατασκευή κάθετου σταθμού διοδίων στο ύψος των Καμινίων ή των Τσουκαλαιίκων. Η απόφαση του Υπουργού για να μην "... γίνουν τα έργα υποδομής διοδίων όπως είχαν προβλεφθεί με την υπάρχουσα εργολαβία..." είναι ναι μεν θετική αλλά ταυτόχρονα υπάρχει η γενική υποχρέωση για εφαρμογή αναλογικών διοδίων (χρέωση ανάλογα με την διανυθείσα χιλιομετρική απόσταση κατά την έξοδο από τον αυτοκινητόδρομο) σε όλα τα έργα παραχώρησης από το 2015, στην Ολυμπία Οδό το 2016, στην Εγνατία από το 2017 και στην Πατρών - Πύργου, όταν τελειώσει, από το 2018 (;). Κατά συνέπεια με την καθολική εφαρμογή των αναλογικών διοδίων μέχρι το 2018, οι κάθετοι σταθμοί διοδίων δεν θα είναι απαραίτητοι. Επιπλέον, θεωρούμε αδιανόητη πιθανή εφαρμογή αναλογικών διοδίων στη Μεγάλη Περιμετρική που είναι ήδη «Ολυμπία Οδός»! 
Ως συνέπεια των παραπάνω, όλη η τοπική, η προαστιακή και σημαντικό μέρος της υπεραστικής κίνησης (π.χ. προς Βάρδα) θα “οδηγηθεί” στη Παλαιά Εθνική Οδό και θα αυξηθούν κατακόρυφα οι πιθανότητες ατυχημάτων καθώς και η περιβαλλοντική, συγκοινωνιακή & οικονομική επιβάρυνση μέσα στον οικιστικό ιστό  όχι μόνο της περιοχής μας αλλά και ολόκληρης της Πάτρας.
Ειδικότερα στη σχολική μας περιοχή, όποια χάραξη κι αν υλοποιηθεί, η κεντρική θέση του μοναδικού κόμβου της ΒΙ.ΠΕ. αυξάνει δραματικά την πιθανότητα "πληρωμής υψηλού φόρου αίματος"!  Κι αυτό γιατί από ένα δρόμο υψηλής ταχύτητας και κυκλοφορίας τα οχήματα θα μπαίνουν αμέσως σε ένα δρόμο χαμηλής ταχύτητας και κυκλοφορίας, την Παλαιά Εθνική Οδό, που περνάει μπροστά από σχολεία, παιδικές χαρές και κατοικίες!
Προτεινόμενη Λύση
Η Νότια Χάραξη του Αυτοκινητόδρομου Α5 είναι η βέλτιστη γιατί δεν επιβαρύνει τους οικισμούς της περιοχής. Είτε όμως γίνει η Νότια Χάραξη είτε δεν γίνει, θα πρέπει να ανακατασκευαστεί η Ν.Ε.Ο. μέχρι και την διασταύρωση προς εθνικό στάδιο Κ. Αχαϊάς (15ο χλμ.) ως λεωφόρος εισόδου - προέκταση της Μεγάλης Περιμετρικής Ε55 του Μητροπολιτικού Δήμου Πατρεών και των Προαστιακών - Αναπτυξιακών του κέντρων, πάντα χωρίς οποιασδήποτε μορφής διόδια (τουλάχιστον από Ρίο έως Κ. Αχαϊά). Θα πρέπει να τονιστεί ότι το τμήμα της Ν.Ε.Ο. από το 13ο χλμ., μελλοντικό σημείο διαχωρισμού της από τον Αυτοκινητόδρομο Α5, έως το 15ο χλμ. είναι σύμφωνα με την Τροχαία το πιο επικίνδυνο για το 2014.

Συγκεκριμένα, μέχρι την Κ Αχαϊά θα πρέπει να διαμορφωθούν τουλάχιστον οι εξής κόμβοι:
  1. Κόμβος Μιντιλογλίου (μετατροπή υπάρχοντος ημικόμβου σε πλήρη κόμβο)
  2. Κόμβος Βραχναιίκων (Νέος κόμβος μεταξύ Μονοδενδρίου & Βραχναιίκων)
  3. Κόμβος ΒΙ.ΠΕ. (Υπό ανακατασκευή κόμβος μεταξύ Καμινών – Τσουκαλαιίκων & Θεριανού)
  4. Κόμβος Κάτω Αλισσού (Νέος κόμβος μεταξύ Κ. Αλισσού & Κ. Αχαϊάς, στο σημείο διαχωρισμού του αυτοκινητόδρομου Α5 (εφόσον δεν επιλεγεί η νότια χάραξη) και της Ν.Ε.Ο. Πατρών – Πύργου Ε9 (13ο χλμ.)).
Η τροποποιήσεις αυτές θα μειώσουν σημαντικά την κίνηση στη Π.Ε.Ο. και θα αυξήσουν την οδική ασφάλεια μπροστά από σχολεία και κατοικίες της περιοχής μας. Επίσης, θα ενισχυθεί η ισόρροπη, μεταξύ κέντρου και περιφέρειας, οικιστική, κοινωνική και οικονομική ανάπτυξη. 

Οι πόροι για την κατασκευή των τροποποιήσεων θα προέλθουν από το ποσό των 18,000,000€ που προβλέπει η προκήρυξη του νέου αυτοκινητόδρομου για "υλοποίηση νέων συνδέσεων" καθώς και από τους πόρους που θα εξοικονομηθούν από την μη κατασκευή. παράπλευρου δικτύου στη νότια χάραξη.

  • Παλαιά Εθνική Οδός Πατρών - Πύργου
Επισκευή και Αναβάθμιση του οδοστρώματος, των πεζοδρομίων, των σημάνσεων, του φωτισμού και των διασταυρώσεων στη Παλαιά Εθνική Οδό (Π.Ε.Ο.). 
Θα πρέπει να τοποθετηθούν φανάρια σε κρίσιμα σημεία όπως είναι οι διασταυρώσεις κοντά σε σχολεία, προς Μονοδένδρι κ.α.

  • Οδός πρόσβασης από Π.Ε.Ο. & Ν.Ε.Ο. προς ΒΙ.ΠΕ. Πατρών
Επισκευή και Αναβάθμιση του οδοστρώματος, των πεζοδρομίων, των σημάνσεων, του φωτισμού και των διασταυρώσεων στη Οδό πρόσβασης από Π.Ε.Ο. - Ν.Ε.Ο. προς ΒΙ.ΠΕ. & Δ.Ε. Ωλενίας. Η προκήρυξη προβλέπει "Ανακατασκευή οδοστρώματος υφιστάμενης οδού μήκους 3,3χλμ. περίπου, από Α.Κ. ΒΙ.ΠΕ. μέχρι την είσοδο της ΒΙ.ΠΕ. Πάτρας". Εκτός από την απλή αντικατάσταση του οδοστρώματος πρέπει να τοποθετηθεί τουλάχιστον  φωτισμός και φανάρια σε κρίσιμες διασταυρώσεις πχ από Καμίνια (Π.Ε.Ο.) προς ΒΙ.ΠΕ., προς Θεριανό, Μοιραίικα κ.α.
Οι πόροι για την κατασκευή των επεμβάσεων θα προέλθουν από το ποσό των 18,000,000€ που προβλέπει η προκήρυξη του νέου αυτοκινητόδρομου για "υλοποίηση νέων συνδέσεων".

  • Κυκλοφοριακή Παιδεία
Εκπαίδευση, σε τακτική βάση, όλων των μαθητών των Δημοτικών Σχολείων Παραλίας, Ροϊτίκων, Βραχναιίκων & Καμινίων στο Πάρκο Κυκλοφοριακής Αγωγής "Πάνος Μυλωνάς" του Δήμου Πατρέων το οποίο πρέπει πρώτα να ενισχυθεί και να αναβαθμιστεί.


2. ΑΣΤΙΚΕΣ ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΙΕΣ & ΠΡΟΑΣΤΙΑΚΟΣ
Με την ένταξή της επέκτασης του Προαστιακού ως "άγονη γραμμή" στο πρόγραμμα έργων της Περιφέρειας Δ.Ε. προωθείται η άμεση έναρξή της. Είναι η κατάλληλη ώρα να γίνουν οι απαραίτητες διορθώσεις στο "βιαστικό" σχεδιασμό, λόγω της μέχρι τώρα προσπάθειας για ένταξή της στο ΕΣΠΑ, για να διασφαλιστεί η βιώσιμη λειτουργία προς όφελος όλων των κατοίκων και η ουσιαστική βελτίωση της οδικής ασφάλειας.
Συγκεκριμένα:
  • Δημιουργία ενός μόνιμου Ενιαίου Μητροπολιτικού Συστήματος Συγκοινωνιών (Προαστιακός - Αστικό & Υπεραστικό ΚΤΕΛ) για τη Πάτρα και τους γειτονικούς Δήμους. Στο πλαίσιο αυτού του συστήματος θα λειτουργούν Ενδοδημοτικές & Διαδημοτικές λεωφορειακές γραμμές ανταπόκρισης κυκλικής διαδρομής για “τροφοδότηση” του Προαστιακού από τις αραιοκατοικημένες περιοχές της δυτικής Αχαΐας.  Με το σύστημα αυτό θα επιτευχθεί: 
  1. υψηλή πληρότητα δρομολογίων (Προαστιακού & Λεωφορείων)
  2. μείωση χρήσης των Ι.Χ. αυτοκινήτων
  3. ένας οικονομικός εναλλακτικός τρόπος για μετακίνηση από και προς τη Πάτρα, δεδομένου του αποτρεπτικού ρόλου των αναλογικών διοδίων μέσω αυτοκινητόδρομου.
  4. σε συνεργασία με τα ταξί, η ολοκληρωμένη κάλυψη των σχολικών μεταφορών και των καθημερινών μετακινήσεων των κατοίκων της απομονωμένης περιφέρειας, οικονομικά και αξιόπιστα!
 Χωρίς τις λεωφορειακές γραμμές και επαρκείς χώρους στάθμευσης από Ροΐτικα έως την Κάτω Αχαϊά, θα προκληθεί κυκλοφοριακή συμφόρηση στη Π.Ε.Ο. από τα σταθμευμένα αυτοκίνητα αλλά και από την αυξημένη κίνηση για την μετάβαση στις στάσεις. 
Στη περιοχή μας μπορούν να δημιουργηθούν κυκλικές γραμμές μεταξύ των Δημοτικών Ενοτήτων:
  1. Ωλενίας - Βραχναιίκων - Κάτω Αχαϊάς (μέσω του κόμβουΒΙ.ΠΕ. μεταξύ Καμινίων & Τσουκαλαιίκων)
  2. Βραχναιίκων – Παραλίας

  • Δημιουργία σιδηροδρομικής στάσης και στα Καμίνια με την κατασκευή κατάλληλης αποβάθρας δίπλα στο κτήριο του σιδηροδρομικού σταθμού σε απόσταση 2,5Km από την προηγούμενη και την επόμενη στάση. Η μη δημιουργία της ισοδυναμεί με συγκοινωνιακό και αναπτυξιακό κενό 'πλάτους' 5km, ίσο με το 1/4 της γραμμής (συνολικό μήκος 20Km!), όταν η μέση απόσταση μεταξύ στάσεων είναι μικρότερη ή ίση με 2,5KmΕπιπλέον, η ύπαρξη στα Καμίνια του τριπλού συγκοινωνιακού κόμβου, συνεπάγεται δυσανάλογα μεγαλύτερη κίνηση και επιβάρυνση σε σύγκριση με τις γύρω περιοχές, που ενδέχεται να επιδεινωθεί από την κατασκευή του αυτοκινητόδρομου Α5. Κατά συνέπεια, η μη κατασκευή στάσης στα Καμίνια και για πέντε (5) ολόκληρα χιλιόμετρα, θα επιδεινώσει την οδική ασφάλεια στη Παλαιά Εθνική Οδό και θα υποβαθμίσει τα Καμίνια και την γύρω περιοχή καθώς επίσης και το όλο εγχείρημα της επέκτασης του Προαστιακού. Εξάλλου, ένα Αναπτυξιακό συγκοινωνιακό έργο "άγονης γραμμής" φτιάχνεται όχι μόνο για να εξυπηρετεί  τις ήδη ανεπτυγμένες περιοχές του "Κέντρου" αλλά πρωτίστως για να προσφέρει κίνητρα οικιστικής ανάπτυξης στις "άγονες" & παραμελημένες περιοχές της περιφέρειας που υποφέρουν από μεγάλη κυκλοφοριακή φόρτιση! 

3. ΥΠΕΡΑΣΤΙΚΟΣ & ΕΜΠΟΡΕΥΜΑΤΙΚΟΣ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΟΣ
Η μελέτη αναβάθμισης της παλαιάς μετρικής γραμμής Πατρών – Πύργου σε ηλεκτροκίνητη γραμμή κανονικού πλάτους που είναι σε εξέλιξη προβλέπει μέχρι και τον Νέο Λιμένα Πατρών δύο ξεχωριστές μονές γραμμές, μία για Προαστιακά και μία για Υπεραστικά και Εμπορευματικά δρομολόγια. Στη συνέχεια οι δύο γραμμές θα ενώνονται σε μία ηλεκτροκίνητη γραμμή κανονικού πλάτους για όλα τα δρομολόγια.
Αν στην υπάρχουσα χάραξη, που τέμνει τον πολεοδομικό ιστό των Δημοτικών Ενοτήτων Παραλίας & Βραχναιίκων, προστεθούν απλά οι περιφράξεις, τα ηλεκτροφόρα καλώδια και τα υψηλής συχνότητας και ταχύτητας δρομολόγια, οι περιοχές αυτές θα «κοπούν» στη μέση και θα υποβαθμιστούν για μία ακόμη φορά (μετά τους οδικούς άξονες) προς «χάριν» της ανάπτυξης του γενικότερου συνόλου.
Ακόμα, η επιλογή μονής γραμμής, κοινής για όλα δρομολόγια μπορεί να απαξιώσει τον Προαστιακό λόγω των διασταυρώσεων (καθυστερήσεων) με τον Υπεραστικό και τον Εμπορευματικό Σιδηρόδρομο, δεδομένης και της μελλοντικής επέκτασης του τελευταίου από Κ. Αχαϊά προς ΒΙ.ΠΕ.
Προτεινόμενες Λύσεις
Διεξαγωγή ουσιαστικής συζήτησης και εκτενούς ενημέρωσης από την ΕΡΓΟΣΕ προς τις τοπικές κοινωνίες, ειδικότερα των Δημοτικών Ενοτήτων Παραλίας & ΒραχναιίκωνΛόγω του ότι η υπάρχουσα χάραξη της γραμμής διέρχεται μέσα από τον οικιστικό ιστό και δίπλα από σχολεία και παιδικές χαρές των Δ.Ε. Παραλίας & Βραχναιίκων, η μελέτη θα πρέπει να φροντίζει έτσι ώστε η χάραξη και οι απαραίτητες - λόγω υψηλών ταχυτήτων και ηλεκτροφόρων καλωδίων – περιφράξεις και ανισόπεδες διαβάσεις να παρέχουν ασφάλεια και να μην εμποδίζουν την οικιστική ανάπτυξη & την καθημερινή διαβίωση.
Συνέχιση της χάραξης δύο γραμμών Κανονικού Πλάτους από τον Νέο Λιμένα Πατρών μέχρι την Κ.Αχαϊά. Θα διασφαλιστεί η τακτικότητα, η αξιοπιστία και η ασφάλεια των δρομολογίων του Προαστιακού γιατί θα αποφεύγονται οι συχνές και επικίνδυνες διασταυρώσεις των συρμών, κάτι που ήταν από τις βασικότερες αιτίες για την απαξίωση των σιδηροδρόμων Πελοποννήσου κατά το πρόσφατο παρελθόν.

----------------------------------------------------------------------------------------------------

Σχετικές αναρτήσεις στο ΙΝΤΕΡΝΕΤ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου