Σάββατο 27 Σεπτεμβρίου 2014

Σχέδιο υπομνήματος προς Δήμο κ.α. (μέρος γ'): ΘΕΜΑΤΑ ΒΕΛΤΙΩΣΗΣ ΟΔΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ & ΜΕΣΩΝ ΜΑΖΙΚΗΣ ΜΕΤΑΦΟΡΑΣ

ΘΕΜΑΤΑ ΒΕΛΤΙΩΣΗΣ ΟΔΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ & ΜΕΣΩΝ ΜΑΖΙΚΗΣ ΜΕΤΑΦΟΡΑΣ
ΣΤΙΣ ΚΟΙΝΟΤΗΤΕΣ ΤΗΣ ΣΧΟΛΙΚΗ ΜΑΣ ΠΕΡΙΟΧΗΣ &
ΣΤΙΣ ΔΗΜΟΤΙΚΕΣ ΕΝΟΤΗΤΕΣ ΤΗΣ ΝΟΤΙΟΔΥΤΙΚΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ ΤΗΣ ΠΑΤΡΑΣ

  1. ΟΔΙΚΗ ΑΣΦΑΛΕΙΑ: Προβληματισμοί & Προτάσεις λύσεων
Οι Δημοτικές & Τοπικές Κοινότητες της ευρύτερης περιοχής (Παραλία - Ροΐτικα – Μονοδένδρι – Βραχναίικα – Τσουκαλαίικα – Καμίνια) έχουν αναπτυχθεί σε μία σχετικά στενή λωρίδα γης, παράλληλα με τη Παλαιά & τη Νέα Εθνική Οδός (Π.Ε.Ο. & Ν.Ε.Ο.) και τη σιδηροδρομική γραμμή Πατρών - Πύργου. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα τη δυσανάλογα μεγάλη συγκοινωνιακή & περιβαλλοντική φόρτιση και την μεγάλη συχνότητα ατυχημάτων μέσα στον οικιστικό ιστό και δίπλα από σχολικές μονάδες και παιδικές χαρές. 
Η κατασκευή του νέου Αυτοκινητόδρομου Α5 (ΟΛΥΜΠΙΑ ΟΔΟΣ) θα αυξήσει κατακόρυφα τις πιθανότητες ατυχημάτων καθώς και τη περιβαλλοντική & συγκοινωνιακή επιβάρυνση στη Π.Ε.Ο. Αν και ήταν γνωστό ότι θα κατασκευαστεί σε εντελώς νέα χάραξη (νότια χάραξη: https://www.google.gr/maps/@38.1831027,21.6922798,18z?hl=el) και ο σταθμός διοδίων στη Κάτω Αχαϊά,τελικά, βάσει δημοσιευμάτων και των απαλλοτριώσεων (Πατρών-Πύργου: "Κλείδωσε" η χρηματοδότηση του έργου - Τέσσερις σταθμοί διοδίων - http://www.patrastimes.gr/arthro.php?id=71646) προκύπτει ότι για τα πρώτα 13 Km θα κατασκευαστεί ακριβώς πάνω στη χάραξη του υπάρχοντος δρόμου, δηλαδή της Ν.Ε.Ο. Πατρών – Πύργου (Ε9) ενώ ο μοναδικός κόμβος μέχρι την Κ. Αχαϊά και τα διόδια θα κατασκευαστούν στο ύψος των Καμινίων (αν και εσφαλμένα αναφέρεται ότι τα διόδια θα κατασκευαστούν στα Τσουκαλαίικα που βρίσκονται 1,5Km πίσω).
Για την τοπική και προαστιακή κίνηση (η Κάτω Αχαϊά πρακτικά είναι ένα μεγάλο προαστιακό κέντρο του Μητροπολιτικού Δήμου Πατρέων, κάτι που αποδεικνύεται και από την ανάγκη λειτουργίας προαστιακού σιδηρόδρομου) θα απομείνει μόνο η ήδη ανεπαρκής,αργή (με ταχύτητες μικρότερες των 50 Km/h) και επικίνδυνη Π.Ε.Ο. και δευτερευόντως το όποιο παράπλευρο οδικό δίκτυο κατασκευαστεί. Σε αυτούς τους δρόμους θα κυκλοφορούν καθημερινά οχήματα των, κατ' ελάχιστον, 35,000 κατοίκων της ευρύτερης “αποκλεισμένης” περιοχής αφού θα “κλείσουν” οι ισόπεδοι κόμβοι και οι είσοδοι της Ν.Ε.Ο. σε Βραχναίικα, Αλισσό κ.α..
Η δυσκολία πρόσβασης και η “ανάγκη” για πληρωμή διοδίων από Πάτρα μέχρι την Κ. Αχαϊά θα οδηγήσει όλη τη τοπική, την προαστιακή και σημαντικό μέρος της υπεραστικής κίνησης (π.χ. προς Βάρδα) στη Π.Ε.Ο. με δυσμενέστατα αποτελέσματα για την οδική ασφάλεια και την ποιότητα ζωής.
Προτεινόμενες Λύσεις – Δράσεις Βελτίωσης Οδικής Ασφάλειας
  • ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΔΡΟΜΟΣ Α5 (ΟΛΥΜΠΙΑ ΟΔΟΣ)
Βέλτιστη λύση: Υλοποίηση της νότιας χάραξης του νέου κλειστού αυτοκινητόδρομου Α5 και η ταυτόχρονη μετατροπή της Ν.Ε.Ο. Πατρών – Πύργου (Ε9) μέχρι την Κ. Αχαϊά σε Λεωφόρο Εισόδου Πόλης Προαστιακού τύπου (κόμβοι με φανάρια). 
Σε μεγάλες πόλεις όπως η Πάτρα μεταξύ δρόμων χαμηλής κυκλοφορίας & ταχύτητας (μικρότερης των 50 Km/h) και εθνικών οδών & των κλειστών αυτοκινητόδρομων ταχείας κυκλοφορίας (μεγαλύτερης των 120 Km/h) «μεσολαβούν» αστικές & προαστιακές λεωφόροι μεσαίας κυκλοφορίας & ταχύτητας (70 – 80 Km/h).
Η Λεωφόρος αυτή θα υποκαταστήσει σημαντικό μέρος του παράπλευρου δικτύου στη νότια χάραξη του αυτοκινητόδρομου Α5 για εξοικονόμηση πόρων κατασκευή της. Ακόμα, λόγω της άμεσης πρόσβασης σε Μονοδένδρι, Βραχναίικα, Τσουκαλαίικα,Καμίνια, Ωλενία, Αλισσό και Κ. Αχαϊά θα μειώσει την κίνηση στη Π.Ε.Ο. και θα αυξήσει την οδική ασφάλεια μπροστά από σχολεία και τις κατοικίες της περιοχής μας.


Εναλλακτική λύση: Συνέχιση της Μεγ. Περιμετρικής Πατρών Ε55 στη χάραξη της Ν.Ε.Ο. μέχρι τα όρια της προαστιακής ανάπτυξης της Πάτρας (στη Κ. Αχαϊά)
Δεδομένου ότι τα τελευταία χρόνια η Πάτρα αναπτύσσεται οικιστικά & οικονομικά προς την νοτιοδυτική πλευρά της και την Κ. Αχαϊά, προτείνουμε την “συνέχιση” της Περιμετρικής και:
  • Κατασκευή 2 επιπλέον ανισόπεδων κόμβων
Η κατασκευή δύο επιπλέον νέων κόμβων (Νο2 & Νο4) θα πρέπει να γίνει ταυτόχρονα με τον αυτοκινητόδρομο και όχι μετά από 15 χρόνια, όπως συμβαίνει με τους κόμβους Κ3 & Κ7 της Περιμετρικής (Κ3 και Κ7 θα τη συνδέσουν με την Αγυιά και την 111 – http://www.patrasevents.gr/article/122489-patra-neoi-komvoi-sti-megali-perimetriki).
Συγκεκριμένα μέχρι την Κ Αχαϊά θα υπάρχουν οι εξής κόμβοι:
  1. Κόμβος Μιντιλογλίου (μετατροπή υπάρχοντος ημικόμβου σε πλήρη κόμβο)
  2. Κόμβος Βραχναιίκων (Νέος κόμβος μεταξύ Μονοδενδρίου & Βραχναιίκων)
  3. Κόμβος ΒΙ.ΠΕ. (Υπό ανακατασκευή κόμβος μεταξύ Καμινών – Τσουκαλαιίκων & Θεριανού)
  4. Ημικόμβος Κάτω Αλισσού (Νέος ημικόμβος μεταξύ Κ. Αλισσού & Κ. Αχαϊάς στο σημείο διαχωρισμού περιμετρικής Ε55 και Ν.Ε.Ο. Πατρών – Πύργου Ε9, στο ύψος της γέφυρας Πείρου)
ΕΠΕΚΤΑΣΗ ΠΕΡΙΜΕΤΡΙΚΗΣ: ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ 2 ΕΠΙΠΛΕΟΝ ΚΟΜΒΩΝ & 
ΜΕΤΑΦΟΡΑ ΔΙΟΔΙΩΝ ΜΕΤΑ ΤΟΝ ΝΕΟ ΗΜΙΚΟΜΒΟ ΑΛΙΣΣΟΥ


Στη συνέχεια, διαμόρφωση της Νέας Εθνικής Οδού Πατρών Πύργου, από το σημείο διαχωρισμού της με τον Αυτοκινητόδρομο Α5 μέχρι και την διασταύρωση προς εθνικό στάδιο Κ. Αχαϊάς, ως λεωφόρος εισόδου της Κ. Αχαϊάς με διαχωριστική νησίδα, φωτισμό και φανάρια στη διασταύρωση προς σιδηροδρομικό σταθμό. 
  • Κατασκευή του σταθμού διοδίων του αυτοκινητόδρομου μετά τον νέο ημικόμβο Κ. Αλισσού πριν, αν όχι μετά, την Κ.Αχαϊά και όχι στο ύψος Καμινίων - Τσουκαλαιίκων. (Κάτω Αχαϊά: Χάραξη της Ολυμπίας Οδού και διόδια στη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου Δυτικής Αχαΐας -http://www.thebest.gr/news/index/viewStory/290477)
  • Από τα διόδια στο Ρίο έως και τα διόδια στη Κ. Αχαϊά ο αυτοκινητόδρομος πρέπει να λειτουργεί ως Μεγάλη Περιμετρική του Μητροπολιτικού Δήμου Πατρεών και των Προαστιακών - Αναπτυξιακών του κέντρων (Κ. Αχαϊά - ΒΙ.ΠΕ. - Λιμάνι - Πανεπιστήμιο - Α.Τ.Ε.Ι. - 111). Αυτό σημαίνει ότι δεν  πρέπει να υπάρχουν οποιασδήποτε μορφής διόδια (π.χ. ανά χιλιόμετρο), διαφορετικά η οδική ασφάλεια καθώς και η κοινωνική συνοχή του Δήμου Πατρέων και των προαστιακών του κέντρων θα πληγεί δραματικά!

  • ΠΑΛΑΙΑ ΕΘΝΙΚΗ ΟΔΟΣ ΠΑΤΡΩΝ - ΠΥΡΓΟΥ & ΟΔΟΣ ΠΡΟΣΒΑΣΗΣ ΠΡΟΣ ΒΙ.ΠΕ.
Επισκευή και Αναβάθμιση του οδοστρώματος, των πεζοδρομίων, των σημάνσεων, του φωτισμού και των διασταυρώσεων στη Παλαιά Εθνική Οδό (Π.Ε.Ο.) καθώς και στη Οδό πρόσβασης από Π.Ε.Ο. - Ν.Ε.Ο. προς ΒΙ.ΠΕ. & Δ.Ε. Ωλενίας. Θα πρέπει να τοποθετηθούν φανάρια σε κρίσιμα σημεία  όπως είναι: Εξόδοι Σχολείων, διασταυρώσεις α)από Καμίνια (Π.Ε.Ο.) προς ΒΙ.ΠΕ. β) προς Μονοδένδρι, Θεριανό, Μοιραίικα κ.α.

  • ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΣΤΟ ΠΑΡΚΟ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΠΑΤΡΕΩΝ
Επίσκεψη και εκπαίδευση, σε τακτική βάση, όλων των μαθητών των Δημοτικών Σχολείων Παραλίας, Ροϊτίκων, Βραχναιίκων & Καμινίων στο Πάρκο Κυκλοφοριακής Αγωγής "Πάνος Μυλωνάς" του Δήμου Πατρέων. Είναι γνωστό ότι το Πάρκο Κυκλοφοριακής Αγωγής του Δήμου έχει μέχρι σήμερα προσφέρει πολύ μεγάλο εκπαιδευτικό έργο στα παιδιά του Δήμου Πατρέων. Προτείνεται η εκπαίδευση των μαθητών των κοινοτήτων της περιοχής μας.

  1. ΑΣΤΙΚΕΣ ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΙΕΣ: Η επέκταση του Προαστιακού προς Κάτω Αχαϊά χωρίς πρόβλεψη για ταυτόχρονη δημιουργία λεωφορειακών γραμμών ανταπόκρισης – τροφοδοσίας των στάσεων.
Η έλλειψη αυτή θα μειώσει τον αριθμό των πιθανών επιβατών από την ευρύτερη, αραιοκατοικημένη, περιοχή. Όσοι επιβάτες προσπαθήσουν να προσεγγίσουν τις περιορισμένες σε αριθμό στάσεις θα χρησιμοποιήσουν κυρίως Ι.Χ. αυτοκίνητα. Στις στάσεις από Ροΐτικα μέχρι Κάτω Αχαϊά δεν υπάρχει επαρκής χώρος για στάθμευση με αποτέλεσμα την συμφόρηση της Π.Ε.Ο. από τα σταθμευμένα αυτοκίνητα αλλά και από την «μεταφορά» της κίνησης από την Ν.Ε.Ο. στη Π.Ε.Ο. για την μετάβαση στις στάσεις (λόγω και της κατασκευής του κλειστού αυτοκινητόδρομου). 
Για παράδειγμα, στη περιοχή της στάσης Τσουκαλαιίκων θα συνωστίζονται καθημερινά, κατ' ελάχιστον, δεκάδες παρκαρισμένα αυτοκίνητα από Τσουκαλαίικα, Καμίνια, Θεριανό και Δ.Ε. Ωλενίας – ΒΙ.ΠΕ. (περίπου 7000 μόνιμοι κάτοικοι συνολικά). 
Προτεινόμενη Λύση
Δημιουργία ενδοδημοτικών & διαδημοτικών λεωφορειακών γραμμών ανταπόκρισης κυκλικής διαδρομής για “τροφοδότηση” του Προαστιακού από τις αραιοκατοικημένες περιοχές της Δυτικής Αχαΐας
Στο πλαίσιο ενός Ολοκληρωμένου Μητροπολιτικού Συστήματος Συγκοινωνιών (Προαστιακός - Αστικό & Υπεραστικό ΚΤΕΛ), θα πρέπει όλες οι στάσεις του Προαστιακού να «τροφοδοτούνται» από καλά συγχρονισμένες κυκλικές λεωφορειακές γραμμές ανταπόκρισης για την επίτευξη υψηλή πληρότητας δρομολογίων και μείωσης της χρήσης των Ι.Χ. αυτοκινήτων. Στη περιοχή μας, αξιοποιώντας τον υπάρχοντα στόλο λεωφορείων μαζί με mini - bus και επανασχεδιάζοντας γραμμές όπως τη Νο5 ΤΣΟΥΚΑΛΑΙΙΚΑ, η οποία είναι μεγάλου - προαστιακού - μήκους και αργή, θα δημιουργηθούν κυκλικές γραμμές μεταξύ των Δημοτικών Ενοτήτων:
    • Ωλενίας - Βραχναιίκων - Κάτω Αχαϊάς (αξιοποιώντας τον κόμβο της ΒΙ.ΠΕ. μεταξύ Καμινίων & Τσουκαλαιίκων)
    • Βραχναιίκων – Παραλίας

  1. ΠΡΟΑΣΤΙΑΚΟΣ: Η «εξαίρεση» της στάσης στα Καμίνια του Προαστιακού προς Κάτω Αχαϊά.
Η βιαστική, λόγω ΕΣΠΑ, μελέτη εξαιρεί τη σιδηροδρομική στάση Καμινίων και δημιουργεί συγκοινωνιακό και αναπτυξιακό κενό 'πλάτους' 5km, ίσο με το 1/4 της γραμμής (συνολικό μήκος 20Km!), όταν η μέση απόσταση μεταξύ στάσεων είναι μικρότερη ή ίση με 2,5Km. Η ενδιάμεση απόσταση, χωρίς στάση, των 5Km “ταιριάζει” σε υπεραστικό μέσο μεταφοράς και όχι σε προαστιακό! Επιπλέον, η ύπαρξη στα Καμίνια του τριπλού συγκοινωνιακού κόμβου Π.Ε.Ο. - Ν.Ε.Ο. - Σιδηρόδρομου και της οδού προς ΒΙ.ΠΕ. & Δ.Ε. Ωλενίας, συνεπάγεται αισθητά μεγαλύτερη και βαριά κίνηση σε σύγκριση με τις γύρω περιοχές, που ενδέχεται να επιδεινωθεί από την κατασκευή του αυτοκινητόδρομου Α5 και των διοδίων. Κατά συνέπεια, η μη κατασκευή της στάσης θα αυξήσει κατακόρυφα τη κυκλοφοριακή φόρτιση και τα ατυχήματα επί της Π.Ε.Ο. στη ευρύτερη περιοχή. 
Τελικά, ο συνδυασμός της απουσίας λεωφορειακών γραμμών ανταπόκρισης μαζί με την απουσία στάσης (στα Καμίνια) για πέντε (5) ολόκληρα χιλιόμετρα, θα επιδεινώσει την οδική ασφάλεια και θα απαξιώσει το όλο εγχείρημα της επέκτασης του Προαστιακού.

Προτεινόμενη Λύση
Δημιουργία σιδηροδρομικής στάσης στα Καμίνια. 
Κατασκευή της τσιμεντένιας αποβάθρας της στάσης στο ύψος του παλαιού σιδηροδρομικού σταθμού & της παιδικής χαράς σε απόσταση 2,5Km, εξίσου, από τις στάσεις Τσουκαλαιίκων & Αλισσού. Μπορεί να συνδυαστεί με τις απαραίτητες εργασίες αναβάθμισης της παρακείμενης παιδικής χαράς και την επισκευή του κτηρίου του παλαιού σταθμού για χρήσεις της Κοινότητας (Κοινοτικό Ιατρείο, Πολιτιστικός Σύλλογος κ.α.).
Θα πρέπει να σημειωθεί ότι σε αυτό ακριβώς το τμήμα, πριν μερικά χρόνια, έγιναν έργα ευθυγράμμισης για επιτάχυνση. Τέλος, είναι χαρακτηριστικό ότι ο σιδηροδρομικός σταθμός στα Καμίνια υπάρχει για περισσότερο από 120 χρόνια και σε περίπτωση μη κατασκευής σιδηροδρομικής στάσης η οπισθοδρόμηση θα είναι ανάλογου μεγέθους!

  1. ΥΠΕΡΑΣΤΙΚΟΣ & ΕΜΠΟΡΕΥΜΑΤΙΚΟΣ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΟΣ: Μελέτη αναβάθμισης της σιδηροδρομικής γραμμής για την λειτουργία Υπεραστικών & Εμπορευματικών δρομολογίων
Είναι σε εξέλιξη από την ΕΡΓΟΣΕ η μελέτη αναβάθμισης της παλαιάς μετρικής γραμμής Πατρών – Πύργου σε ηλεκτροκίνητη γραμμή κανονικού πλάτους. Μέχρι και τον Νέο Λιμένα Πατρών θα υπάρχουν δύο ξεχωριστές μονές γραμμές, μία για τα Προαστιακά και μία για τα Υπεραστικά και Εμπορευματικά δρομολόγια. Στη συνέχεια οι δύο γραμμές θα ενώνονται σε μία ηλεκτροκίνητη γραμμή κανονικού πλάτους για όλα τα δρομολόγια.
Αν στην υπάρχουσα χάραξη, που τέμνει τον πολεοδομικό ιστό των Δημοτικών Ενοτήτων Παραλίας & Βραχναιίκων, προστεθούν απλά οι περιφράξεις, τα ηλεκτροφόρα καλώδια και τα υψηλής συχνότητας και ταχύτητας δρομολόγια, οι περιοχές αυτές θα «κοπούν» στη μέση και θα υποβαθμιστούν για μία ακόμη φορά (μετά τους οδικούς άξονες) προς «χάριν» της ανάπτυξης του γενικότερου συνόλου.
Ακόμα, η επιλογή της μονής γραμμής, κοινής για όλα δρομολόγια μπορεί να απαξιώσει τα Προαστιακά δρομολόγια λόγω των διασταυρώσεων (καθυστερήσεων) με τον Υπεραστικό και τον Εμπορευματικό Σιδηρόδρομο, δεδομένης και της μελλοντικής επέκτασης του τελευταίου από Κ. Αχαϊά προς ΒΙ.ΠΕ.

Προτεινόμενες Λύσεις
Διεξαγωγή ουσιαστικής συζήτησης και εκτενούς ενημέρωσης από την ΕΡΓΟΣΕ προς τις τοπικές κοινωνίες, ειδικότερα των Δημοτικών Ενοτήτων Παραλίας & Βραχναιίκων. Λόγω του ότι η υπάρχουσα χάραξη της γραμμής διέρχεται μέσα από τον οικιστικό ιστό και δίπλα από σχολεία και παιδικές χαρές των Δ.Ε. Παραλίας & Βραχναιίκων, η μελέτη θα πρέπει να φροντίζει έτσι ώστε η χάραξη και οι απαραίτητες - λόγω υψηλών ταχυτήτων και ηλεκτροφόρων καλωδίων – περιφράξεις και ανισόπεδες διαβάσεις να παρέχουν ασφάλεια και να μην εμποδίζουν την οικιστική ανάπτυξη & την καθημερινή διαβίωση.
Συνέχιση της χάραξης των δύο γραμμών Κανονικού Πλάτους από τον Νέο Λιμένα Πατρών μέχρι την Κ.Αχαϊά.
Θα διασφαλιστεί η τακτικότητα, η αξιοπιστία και η ασφάλεια των δρομολογίων του Προαστιακού γιατί θα αποφεύγονται οι συχνές και επικίνδυνες διασταυρώσεις των συρμών, κάτι που ήταν από τις βασικότερες αιτίες για την απαξίωση των σιδηροδρόμων Πελοποννήσου κατά το πρόσφατο παρελθόν.
Σχετικές αναρτήσεις στο ΙΝΤΕΡΝΕΤ
Σχέδιο υπομνήματος προς Δήμο κ.α. (μερός α'): ΘΕΜΑΤΑ ΑΜΕΣΗΣ ΑΝΑΓΚΗΣ ΕΠΕΜΒΑΣΗΣ ΓΙΑ ΤΙΣ ΣΧΟΛΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ & ΤΗ ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΖΩΗΣ ΣΤΙΣ ΚΟΙΝΟΤΗΤΕΣ ΤΗΣ ΣΧΟΛΙΚΗ ΜΑΣ ΠΕΡΙΟΧΗΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου