Τετάρτη 10 Σεπτεμβρίου 2014

ΑΝΑΝΕΩΜΕΝΗ ΑΝΑΡΤΗΣΗ: Η επικινδυνότητα στη Παλαιά Εθνική Οδό (Π.Ε.Ο.) Πατρών - Πύργου - Επιδείνωση της κατάστασης - Προτάσεις βελτίωσης



ΕΠΙΚΑΙΡΑ ΑΡΘΡΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΟΤΗΤΑ ΣΤΗ Π.Ε.Ο.



    ΦΩΤΟ ΑΡΧΕΙΟΥ
Η θλιβερή καθημερινότητα στη Π.Ε.Ο. & στη Ν.Ε.Ο., 
μπροστά από τα σχολεία της περιοχής μας

ΣΧΟΛΙΟ
Δυστυχώς πάλι επιβεβαιώθηκε η επικινδυνότητα της Παλαιάς Εθνικής Οδού (Π.Ε.Ο.) Πατρών Πύργου, η οποία περνάει μέσα από τον οικιστικό ιστό και μπροστά από σχολεία και παιδικές χαρές της ευρύτερης περιοχής (Παραλία - Ροΐτικα – Μονοδένδρι – Βραχναίικα – Τσουκαλαίικα – Καμίνια), και μάλιστα δύο φορές μέσα σε μία μέρα. 
Οι παραπάνω Δημοτικές & Τοπικές Κοινότητες έχουν αναπτυχθεί σε μία σχετικά στενή λωρίδα γης κατά μήκος της οποίας διέρχονται η Παλαιά & η Νέα Εθνική Οδός (Π.Ε.Ο. & Ν.Ε.Ο.) και η σιδηροδρομική γραμμή Πατρών - Πύργου. Αυτοί οι 3 συγκοινωνιακοί άξονες προσθέτουν δυσανάλογα μεγάλη συγκοινωνιακή & περιβαλλοντική φόρτιση και, δυστυχώς, ολοένα και μεγαλύτερη συχνότητα ατυχημάτων μέσα στον οικιστικό ιστό της περιοχής μας.  
Ως αποτέλεσμα του συνεχούς προβληματισμού μας για την οδική ασφάλεια στη Π.Ε.Ο., διαπιστώσαμε ότι οι επικείμενες εξελίξεις μπορούν να αυξήσουν κατακόρυφα τις πιθανότητες ατυχημάτων καθώς και τη περιβαλλοντική & συγκοινωνιακή επιβάρυνση.
Οι εξελίξεις αυτές αφορούν έργα πολύ σημαντικά για την ανάπτυξη της Πάτρας και της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας που όμως, λόγω παραλήψεων στο σχεδιασμό τους, θα επιβαρύνουν δραματικά τις ήδη επιβαρυμένες και παραμελημένες κοινότητες της περιοχής μας.
Συγκεκριμένα, οι εξελίξεις αυτές είναι:
  1. Ο σχεδιασμός για την κατασκευή του νέου κλειστού αυτοκινητόδρομου (Α5) Πατρών – Πύργου πάνω στη χάραξη της υπάρχουσας Νέας Εθνικής Οδού – Ν.Ε.Ο. (Ε9) για τα πρώτα 14Km (από ημικόμβο Μιντιλογλίου μέχρι λίγο πριν την Κάτω Αχαϊά).
Όπως σε όλες τις μεγάλες πόλεις, έτσι και στη Πάτρα μεταξύ των απλών αστικών ή κοινοτικών δρόμων χαμηλής κυκλοφορίας & ταχύτητας (μικρότερης των 50 Km/h) και των κλειστών αυτοκινητόδρομων ταχείας κυκλοφορίας (μεγαλύτερης των 120 Km/h) «μεσολαβούν» οι αστικές & προαστιακές λεωφόροι μεσαίας κυκλοφορίας & ταχύτητας (70 – 80 Km/h).

Τέτοιες λεωφόροι ξεκινούν κυρίως από τους κόμβους της Περιμετρικής (Ε55) προς τον οικιστικό ιστό της Πάτρας:
    • Παραλιακή λεωφόρος (από Δ.Ε. Παραλίας έως Ι.Ν. Αγ. Ανδρέα, μπροστά από το νέο Λιμάνι)
    • Λεωφόρος εισόδου Οβρυάς (ρέμα Παναγίτσας)
    • Παραγλαύκιες αρτηρίες (υπό κατασκευή)
    • Λεωφόρος εισόδου Εγλυκάδας (κάλυψη ρέματος Διακονιάρη)
    • Λεωφόρος εισόδου της πόλης από Ν.Ε.Ο. Πατρών – Αθηνών
Οι λεωφόροι αστικού τύπου έχουν:
  • διαχωριστική νησίδα στη μέση με μπάρες,
  • φωτισμό τουλάχιστον στους ισόπεδους κόμβους και στα κρίσιμα σημεία,
  • ισόπεδους κόμβους με φανάρια
  • ανισόπεδους κόμβους και πεζογέφυρες σε κρίσιμα σημεία μεγάλης κυκλοφορίας η επικινδυνότητας.

Στη ευρύτερη περιοχή, από Μιντιλόγλι έως και λίγο πριν την Κάτω Αχαϊά, σχεδιαζόταν να κατασκευαστεί ο νέος κλειστός αυτοκινητόδρομος Α5 σε εντελώς νέα χάραξη (νότια χάραξη, αποτυπωμένη και στους χάρτες της google: https://www.google.gr/maps/@38.1831027,21.6922798,18z?hl=el) και ο σταθμός διοδίων στη Κάτω Αχαϊά. Τελικά, βάσει των δημοσιευμάτων (δυστυχώς δεν υπάρχει άλλη επίσημη ενημέρωση) και των απαλλοτριώσεων που έχουν υλοποιηθεί προκύπτει ότι για τα πρώτα 14 Km θα κατασκευαστεί ακριβώς πάνω στη χάραξη του υπάρχοντος δρόμου, δηλαδή της Ν.Ε.Ο. Πατρών – Πύργου (Ε9) και σταθμός διοδίων στο ύψος των Καμινίων.
Για την τοπική και προαστιακή κίνηση (η Κάτω Αχαϊά πρακτικά είναι προάστιο του Μητροπολιτικού Δήμου της Πάτρας, κάτι που αποδεικνύεται και από την ανάγκη λειτουργίας προαστιακού σιδηρόδρομου) θα απομείνει μόνο η ήδη ανεπαρκής και επικίνδυνη Π.Ε.Ο. και δευτερευόντως το όποιο παράπλευρο οδικό δίκτυο κατασκευαστεί. Δηλαδή θα απομείνουν δρόμοι πολύ χαμηλής ταχύτητας (μικρότερης των 50 Km/h) και δυνατότητας κυκλοφορίας αλλά με ήδη υψηλή επικινδυνότητα & περιβαλλοντική όχληση. Επιπλέον, θα έχουν περιορισμένη προσβασιμότητα αφού θα “κλείσουν” πολλοί ισόπεδοι κόμβοι και είσοδοι της Ν.Ε.Ο. (Βραχναίικα, Αλισσός κ.α.).
Η περιορισμένη προσβασιμότητα και η “ανάγκη” για πληρωμή διοδίων από Πάτρα μέχρι την Κ. Αχαϊά θα οδηγήσει με “μαθηματική ακρίβεια” όλη τη τοπική, την προαστιακή και σημαντικό μέρος της υπεραστικής κίνησης (π.χ. προς Βάρδα) στη Π.Ε.Ο. με αποτελέσματα τόσο δυσμενή που η σημερινή απελπιστική κατάσταση θα μοιάζει με “Παράδεισο”!!!

Προτεινόμενες Λύσεις
Είναι εύκολα κατανοητό ότι η, έτσι κι αλλιώς, στερημένη από υποδομές ουσιαστικής ανάπτυξης περιοχή μας έχει απόλυτη ανάγκη έργα όπως ο αυτοκινητόδρομος και ο προαστιακός αλλά με τρόπο που δεν θα υπονομεύονται δραματικά η ποιότητα ζωής, η υγεία και η ασφάλεια των κατοίκων και των ταξιδιωτών. Είναι λοιπόν απολύτως αναγκαία:
  • Η νότια χάραξη του νέου κλειστού αυτοκινητόδρομου Α5 στη περιοχή μας.
Παράδειγμα αστικής / προαστιακής λεωφόρου με φανάρια

Παράδειγμα εργασιών μετατροπής εθνικής οδού 
σε λεωφόρο προαστιακού τύπου
  • Η ταυτόχρονη μετατροπή της υπάρχουσας Ν.Ε.Ο. Πατρών – Πύργου (Ε9) μέχρι την Κ. Αχαϊά σε Λεωφόρο Εισόδου της πόλης από τη Ν.Ε.Ο. Πατρών – Πύργου προαστιακού τύπου (είναι η μόνη είσοδος της Πάτρας που δεν έχει λεωφόρο) που θα έχει:
    • νησίδες
    • μπάρες
    • ισόπεδους (και όπου απαραίτητο ανισόπεδους) κόμβους με φανάρια
    • φωτισμό
    • εκτεταμένη περίφραξη για αποφυγή εισόδου αδέσποτων ζώων, παιδιών και απερίσκεπτων ενηλίκων
    • πεζογέφυρες
Η Λεωφόρος αυτή θα υποκαταστήσει σε μεγάλο βαθμό και θα κάνει μη απαραίτητο σημαντικό μέρος του παράπλευρου δικτύου στη νότια χάραξη του αυτοκινητόδρομου Α5 και κατά συνέπεια θα εξοικονομηθούν πόροι για την κατασκευή της.
Επιπλέον, λόγω του ότι θα προσφέρει άμεση πρόσβαση στο Μονοδένδρι, τα Βραχναίικα, τα Τσουκαλαίικα, τα Καμίνια, την Ωλενία, τον Αλισσό και την Κ. Αχαϊά θα αποφορτίσει σημαντικά και την υπάρχουσα κίνηση στη Π.Ε.Ο. άρα θα βελτιώσει και την ασφάλεια στους δρόμους μπροστά από σχολεία της περιοχής μας.
Ακόμα, λόγω των φαναριών, η μέση ταχύτητα θα είναι χαμηλή (περίπου 75 Km/h) συγκριτικά με τον αυτοκινητόδρομο και θα αποτρέπει τους μακρινούς υπεραστικούς ταξιδιώτες και τις νταλίκες, προς ΒΙ.ΠΕ. - Λιμάνι – Αθήνα – Ηλεία, από το να την επιλέξουν.
  • Επισκευή και Αναβάθμιση του οδοστρώματος, των πεζοδρομίων, των σημάνσεων, του φωτισμού και των διασταυρώσεων στη Παλαιά Εθνική Οδό (Π.Ε.Ο.) καθώς και της οδού πρόσβασης από Π.Ε.Ο. - Ν.Ε.Ο. προς ΒΙ.ΠΕ. και Δ.Ε. Ωλενίας.  Θα πρέπει να περιλαμβάνει και την τοποθέτηση φαναριών σε κρίσιμα σημεία (Εξόδους Σχολείων, διασταυρώσεις α)από Καμίνια (Π.Ε.Ο.) προς ΒΙ.ΠΕ. β) προς Μονοδένδρι, Δρέσθενα, Θεριανό, Μοιραίικα κ.α.).
Κέντρο Κυκλοφοριακής Αγωγής Δήμου Πατρέων
  • Επίσκεψη και εκπαίδευση, σε τακτική βάση, όλων των μαθητών των Δημοτικών Σχολείων Παραλίας, Ροϊτίκων, Βραχναιίκων & Καμινίων στο Πάρκο Κυκλοφοριακής Αγωγής "Πάνος Μυλωνάς" του Δήμου Πατρέων. Είναι γνωστό ότι το Πάρκο Κυκλοφοριακής Αγωγής του Δήμου έχει μέχρι σήμερα προσφέρει πολύ μεγάλο εκπαιδευτικό έργο στα παιδιά του Δήμου Πατρέων. Είναι ο πλέον καιρός να εκπαιδεύσει και το σύνολο των παιδιών των κοινοτήτων της περιοχής μας (που αποτελεί την Νοτιοδυτική Πύλη του Δήμου) τα οποία καθημερινά αντιμετωπίζουν τους κινδύνους από τη δυσανάλογα μεγάλη κυκλοφοριακή φόρτιση.
  1. Ο σχεδιασμός για την επέκταση του προαστιακού προς Κάτω Αχαϊά χωρίς πρόβλεψη για την ταυτόχρονη δημιουργία λεωφορειακών γραμμών ανταπόκρισης – τροφοδοσίας των υπό σχεδιασμό στάσεων.
Η έλλειψη αυτή τείνει να μειώσει τον αριθμό των πιθανών επιβατών από την ευρύτερη, αραιοκατοικημένη, περιοχή. Όσοι επιβάτες προσπαθήσουν να προσεγγίσουν τις περιορισμένες σε αριθμό στάσεις θα χρησιμοποιήσουν κυρίως Ι.Χ. αυτοκίνητα. Στις στάσεις από Ροΐτικα μέχρι Κάτω Αχαϊά δεν υπάρχει επαρκής χώρος για στάθμευση με αποτέλεσμα την συμφόρηση της Π.Ε.Ο. από τα σταθμευμένα αυτοκίνητα αλλά και από την «μεταφορά» της κίνησης από την Ν.Ε.Ο. στη Π.Ε.Ο. για την μετάβαση στις στάσεις. 
Για παράδειγμα η περιοχή κοντά στη στάση Τσουκαλαιίκων κινδυνεύει από κυκλοφοριακό έμφραγμα λόγω των, κατ' ελάχιστον, δεκάδων παρκαρισμένων αυτοκίνητων που θα προέρχονται από τα Τσουκαλαίικα, τα Καμίνια, το Θεριανό και την Δ.Ε. Ωλενίας – ΒΙ.ΠΕ. (περίπου 7000 μόνιμοι κάτοικοι συνολικά). 

Επιπλέον η βιαστική, λόγω ΕΣΠΑ, μελέτη εξαιρεί τη σιδηροδρομική στάση Καμινίων και δημιουργεί συγκοινωνιακό και αναπτυξιακό κενό 'πλάτους' 5km, ίσο με το 1/4 της γραμμής (συνολικό μήκος 20Km!), όταν η μέση απόσταση μεταξύ στάσεων είναι μικρότερη ή ίση με 2,5Km. Κανονικά, η απόσταση των 5Km “ταιριάζει” σε υπεραστικό μέσο μεταφοράς και όχι σε προαστιακό! Προστίθεται έτσι άλλο ένα εμπόδιο στη συγκοινωνία, μετά το ανύπαρκτο αστικό και το πανάκριβο υπεραστικό λεωφορείο, μεταξύ των Καμίνιων, που φιλοξενούν το Δημοτικό Σχολείο, και των γειτονικών κοινοτήτων. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι σε αυτό ακριβώς το τμήμα, πριν μερικά χρόνια, έγιναν έργα ευθυγράμμισης για επιτάχυνση!

Τελικά, ο συνδυασμός της απουσίας λεωφορειακών γραμμών ανταπόκρισης μαζί με την μη αποδεκτή απουσία στάσης στα Καμίνια,  απαξιώνει και θέτει σε κίνδυνο το όλο εγχείρημα.

Προτεινόμενες Λύσεις
  • Δημιουργία ενδοδημοτικών & διαδημοτικών λεωφορειακών γραμμών ανταπόκρισης κυκλικής διαδρομής για τη “τροφοδότηση” του Προαστιακού από τις αραιοκατοικημένες περιοχές της Δυτικής Αχαΐας. Συγκεκριμένα, αξιοποιώντας τον υπάρχοντα στόλο λεωφορείων μαζί με mini - bus και με το επανασχεδιασμό γραμμών όπως είναι η γραμμή Νο5 ΤΣΟΥΚΑΛΑΙΙΚΑ, η οποία είναι μεγάλου - προαστιακού - μήκους και κατά συνέπεια αργή, να δημιουργηθούν κυκλικές γραμμές μεταξύ των Δημοτικών Ενοτήτων:
  1.  Ωλενίας - Βραχναιίκων - Κάτω Αχαϊάς (αξιοποιώντας τον κόμβο της ΒΙ.ΠΕ. μεταξύ Καμινίων & Τσουκαλαιίκων)
  2. Βραχναιίκων - Παραλίας
  • Δημιουργία σιδηροδρομικής στάσης στα Καμίνια. Σε αντίθετη περίπτωση θα υποβαθμιστεί δραματικά η ευρύτερη περιοχή πλάτους περίπου 5Km καθώς επίσης και το ίδιο το έργο. Θα πρέπει να τονίσουμε ότι στην περιοχή των Καμινίων βρίσκεται ο τριπλός συγκοινωνιακός κόμβος Π.Ε.Ο. - Ν.Ε.Ο. - Σιδηρόδρομου  προς την ΒΙ.ΠΕ. και την Δ.Ε. Ωλενίας, κάτι που συνεπάγεται αισθητά μεγαλύτερη και βαριά κίνηση σε σύγκριση με τις γύρω περιοχές. Μάλιστα, αν κατασκευαστεί τελικά ο αυτοκινητόδρομος Α5 πάνω στη χάραξη της Ν.Ε.Ο., το κυκλοφοριακό έμφραγμα και τα ατυχήματα είναι πολύ πιθανόν να αποτελούν θλιβερή καθημερινότητα. Τέλος, είναι χαρακτηριστικό ότι υπάρχει σιδηροδρομικός σταθμός στα Καμίνια για πολύ περισσότερο από 120 χρόνια και, δυστυχώς, σε περίπτωση μη κατασκευής σιδηροδρομικής στάσης η οπισθοδρόμηση θα είναι ανάλογου μεγέθους!
Προαστιακός Πάτρα - Αχαϊά  κατά το 1888 μ.Χ. - τότε είχε στάση και στα Καμίνια - 
Τώρα (2014 μ.Χ.), ΟΧΙ!!! 

Σχετικές αναρτήσεις στην ιστοσελίδα μας


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου